Bild bollar

Förslag upplägg 65+ Touren 2024

Under 2023 genomförde vi en pilot av 65+ Touren. Nu har vi sett över formerna och föreslår några förändringar till nästa år.

Inför 2024 har vi sett över formerna för 65+ Touren och föreslår ett nytt format där tävlingar arrangeras regionalt/lokalt. På varje spelort spelas fyra stycken tävlingar, 2 på våren och 2 på hösten.

Varje spelort har en egen regional ranking för de spelare som deltar på spelortens tävlingar och en slutsegrare på respektive ort utses efter de fyra tävlingarna. Därutöver finns en gemensam Sverigeranking där poängen från de olika regionerna samlas och där det efter att samtliga tävlingar har spelats kommer att utses en Sverigevinnare av 65+ Touren 2024.

Tilltänkta spelorter/regioner just nu är: Göteborg, Malmö/Lund, Sundsvall och Umeå. Vi skulle också gärna se en arrangör i Stockholmsområdet. Om möjligt ser vi givetvis gärna ännu fler spelorter. Kontakta Mats om din förening är intresserad av att arrangera.

Här finns ett förslag på upplägg av 65+ Touren 2024 >>> Pdf, 112.6 kB.

Har ni frågor eller funderingar? Kontakta Mats, mats.frosemo@biljardforbundet.se

Den 16 januari kommer vi att ha ett digitalt möte för de föreningar som är intresserade av 65+ Touren. Därefter kommer vi att fastställa formatet för touren.

Kort om 65+ Touren
65+ Touren är öppen för alla spelare som är fyllda 65 år eller som fyller 65 år under säsongen. Spelare måste vara medlem i en till Svenska Biljardförbundet ansluten biljardförening. Medlemskapet innebär att man får en tävlingslicens.
Touren spelas i 8-ball light och distans 3. Varje spelare får ett handikapp från -4 till +2 för att skapa så jämna matcher som möjligt.

Publicerad: 2023-12-21

Senast uppdaterad: 2023-12-21