Bild CEB

Eva sammanfattar året inom CEB

Eva Viding Bussell har rollen Youth and Women Director inom det europeiska förbundet för carambole. Här sammanfattar hon året som gått.

Det här året har bjudit på många upplevelser och erfarenheter i min roll som Youth and Women Director inom Confédération Européenne de Billard (CEB), det europeiska förbundet för carambole. Framförallt våren var väldigt intensiv, med många resor på kort tid.

Rollen innebär i stort att jag är medlem i CEB:s styrelse, med särskilt ansvar för utveckling och rekrytering av kvinnor och ungdomar till carambolen. Sporten är kraftigt mansdominerad och har dessutom en hög medelålder, så tillväxt är av största vikt för att den ska överleva.
Förutom att jag deltar i det löpande styrelsearbetet är det mitt ansvar att koordinera och marknadsföra de två tävlingstourer CEB arrangerar för damer och juniorer upp till 21 år. Det gäller att hitta arrangörer, hotell, svara på frågor från spelare, föräldrar, ledare och förbund, skapa marknadsföring och så vidare. En stor del av rollen är också att vara CEB:s delegat på så många av dessa tävlingar jag kan, för att övervaka så att allt flyter på som det ska och finnas till hands för spelarna som språkrör för CEB.

Året började med två juniortävlingar i grenen 5-Pins samt en juniortävling i 3-vallars carambole, alla i Italien, som jag tyvärr inte kunde närvara vid. Istället startade mitt delegatår med EC All-in-One i Antalya, Turkiet, 8-16 april. Det är CEB:s ”stora” EM, med 16 tävlingsklasser i 5 grenar för dam, herr och U25. Här ansvarade jag för alla prisceremonier, det vill säga att koordinera så det fanns prisutdelare för alla medaljer, se till så att medaljörerna visste vart de skulle vara och när, koordinera fotografering av medaljörerna, se till att scenen var i ordning samt att vara konferencier under själva prisceremonin. Dessutom ansvarade jag för att sätta ihop öppnings- och avslutningsceremonin. Till min hjälp hade jag också ett turkiskt team och en tolk.

Det var en surrealistisk känsla att vara där och sköta allt detta praktiska, när det samtidigt pågick en enorm räddningsinsats i södra Turkiet sedan den stora jordbävningen den 6 februari. Vi bodde på ett stort lyxhotell med all inclusive medan tusentals människor några timmar bort kämpade för sitt liv och mat för dagen. Jag hade ganska blandade känslor inför detta och jag kan inte ens föreställa mig hur det kändes för de turkiska spelare som var där och spelade EM.

Efter Antalya fick jag vara hemma en vecka innan det bar av till nästa EM, EuroYouth i Verderio utanför Milano. Det är CEB:s EM för U21 och spelas i grenarna 3-vallare, 5-Pin, fri carambole samt biathlon. En härlig atmosfär bland spelarna, bra nivå på spelet och många engagerade ledare och föräldrar på plats.

Jag flög hem på måndagen efter EM och var hemma två dagar innan det var dags för nästa resa, 10 dagar i Valencia i Spanien. Här väntade dels en Grand Prix-tävling för damer, dels CEB:s årsmöte med alla medlemsförbund. Under damtävlingen fick jag rycka in och assistera när det uppstod ett tävlingstekniskt problem, något som egentligen är tävlingsledarens roll, men i övrigt flöt det på bra.

På årsmötet några dagar senare avlade jag en rapport om vad som hade hänt inom dam- och ungdomsverksamheten sedan jag tillträdde som ansvarig i april 2022. Jag blev också officiellt invald i styrelsen av mötet, eftersom jag hittills bara varit verksam inofficiellt på styrelsens förfrågan. Efter årsmötet höll jag i en workshop med ett flertal nationella förbund om att utveckla dam- och ungdomsverksamheten tillsammans, med bra respons.

Bild CEBs styrelse

CEBs styrelse

Efter Valencia var jag hemma i en månad innan nästa tävling, Grand Prix för damer i Bottrop, Tyskland, under midsommarhelgen. Det var värmebölja i Tyskland och över 30 grader varmt i hallen, jag svettades floder som åskådare och det måste varit ännu värre för spelarna. Mycket bra arrangerat dock och bra diskussioner med spelarna inför nästa säsong.

I början av augusti och i mitten av november var jag delegat på två U21-tävlingar, i Brescia i Italien respektive Ostrava i Tjeckien. Som vanligt mycket bra stämning bland spelarna som vid det här laget känner varandra väl och har byggt upp relationer även utanför touren. Arrangörsmässigt fungerade det okej men det är en del logistiska problem som återkommer, t ex långa avstånd mellan spelarhotellet och hallen.

Mellan alla dessa resor deltog jag naturligtvis i CEB:s vanliga styrelsearbete, med digitala styrelsemöten och löpande frågor som behöver adresseras. Det är onekligen en del jobb och tar alltid mer tid (och inte minst semesterdagar) än jag tror att det ska göra, men i gengäld får jag också möjligheten att träffa andra biljardentusiaster från hela världen vilket ger mig minnen och upplevelser som jag inte skulle få på något annat sätt.

Inför 2024 ser jag redan nu att våren kommer bli intensiv, med inte mindre än tre EM på sex veckor, plus reguljära dam- och juniortävlingar. Hur det går att kombinera detta med ett heltidsjobb och semesterdagar återstår att se, men jag är säker på att det blir en hel del nya erfarenheter även nästa år.

/Eva Viding Bussell

Publicerad: 2024-01-02