Öka din kunskap om Antidoping

Alla som är medlemmar i en idrottsförening omfattas av RF:s stadgar och antidopingreglemente. Var och en inom idrotten har ett eget ansvar att både känna till och följa gällande dopingregler.

Torbjörn Blomdahl

Det bästa sättet att förebygga doping är genom ökad kunskap. Antidoping Sverige Länk till annan webbplats. erbjuder flera olika kunskapshöjande insatser, där Ren vinnare Länk till annan webbplats. och Vaccinera klubben Länk till annan webbplats. är de största.

Vi rekommenderar alla att göra Ren vinnare, renvinnare.se Länk till annan webbplats.

Ren vinnare

Ren vinnare är en webbaserad utbildning i antidoping för idrottsutövare och alla andra verksamma inom idrotten. Genom att genomföra Ren vinnare kan den enskilde utövaren på ett enkelt sätt ta sitt ansvar och öka sina kunskaper om antidoping. Utbildningen består av sju korta moduler där du lär dig det allra viktigaste inom antidoping. Varje modul är 3-4 minuter lång och består av videoklipp, övningar och fakta.

Repetitionsmodul - för dig som genomfört Ren vinnare

För dig som genomfört Ren vinnare finns möjlighet att stämma av dina kunskaper genom ett kunskapstest. Du loggar in och svarar på 21 frågor. För att få godkänt måste du svara rätt på minst 19 av dem.

Spelare som representerar Sverige internationellt

För spelare som är aktuella för landslagsuppdrag är kraven lite högre än på vanliga idrottsutövare. För biljard gäller att landslagsspelare ska söka dispens hos Antidoping Sverige i förväg om de intar något preparat som finns med på dopinglistan.

Den internationella världsantidopingbyrån WADA har sedan 2021 som krav att utövare som tävlar internationellt ska genomgå en utbildning om antidoping. Sedan 2021 har SBF som krav att spelare som representerar Sverige internationellt ska ha genomfört utbildningen Ren vinnare samt därefter årligen genomföra repetitionsmodulen. Denna information får spelarna från respektive grenkommitté. Efter genomförd utbildning ska diplomet skickas till ansvarig i grenkommittén.

För att ytterligare höja våra spelares och ledares kunskap anordnar SBF tillsammans med Antidoping Sverige den 4 mars en digital föreläsning för de spelare och ledare som är aktuella för landslagsuppdrag.

/David Pennör
Antidopingansvarig i SBF