Bild från Baltiska hallen

Rapport från Malmö Open

Det hela startade som en tävling i bordtennis 1977 för att sedan sakta men säkert utveckla sig till det näst största idrottsevenemanget i världen vad gäller Parasport med hela 2518 idrottare fördelat på 18 olika idrotter i 2016. En pandemi senare med påföljande återstart är det i år runt 1300 idrottare med, som tillsammans representerar 12 idrotter från ett stort antal nationer.

Biljard, och då närmare bestämt Pool – en av de tre grenarna som tillsammans har det olympiska erkännandet – är självklart med i sammanhanget och detta är den sjätte gången. Normalt är det plats för 16 utövare som spelar två olika discipliner – European Wheelchair Masters i 9-Ball och Malmo Open 8-Ball Challenge. Av olika orsaker blev det dessvärre bara 10 deltagare denna gång, och det med nöd och näppe. Snöstorm i Bergen med inställda flyg som resultat, och det samma drabbade också deltagare från Slovenien – minus snöstorm.

Nåväl, till slut var dock alla 10 på plats och det hela kunde starta programenligt med den inledande dubbelcupen i båda discipliner på Royal Biljard. Ett stort tack till hallägaren Clas Carlbom som alltid ställer både sig och sin hall till förfogande när det finns behov för det. En liten sammanställning av det som har skett fram till idag när tävlingen går in i Baltiska Hallen, ser ut som följer:

European Wheelchair Masters, 9-Ball

Förlorarsida, omgång 2
Jouni Tähti FIN vs. Ioan Tudose ROM 4 0
David Slacek SLO vs. Fred Dinsmore IRE 3 4

Som framgår är det två deltagare från vårt grannland i väster, Norge, och en deltagare från grannlandet i öster, Finland. Lägg till detta en irländare, en britt, två slovener, en rumän och en hela vägen ifrån Taiwan, så har vi fått med oss alla våra gästande parasportare. Så saknar vi då ”bara” generalen själv – vår egen Henrik Larsson, som ju inte bara deltar i matchandet utan också är den som basar över det hela med allt vad det innebär. Det, mitt herrskap, är inte bara, bara. Men så är ju ”Henke” heller inte vem som helst.

Om antalet deltagare hade kunnat vara lite större så är det vart fall inget fel på kvalitén. Henke har ju vunnit sex VM-guld och knappa tjoget EM-guld, Jouni Tähti har hunnit med fem VM-guld och 30-talet EM-guld, Fred Dinsmore med sina tre VM-guld, Matej Brajkovic med EM-guld i 10-Ball och Tony Southern, som också har hunnit med att samla på sig en drös med alla varianter av ädla metaller som förekommer i idrottssammanhang. Allt detta är som vanligt hämtat ur minnet och kan därför i värsta fall innehålla små och helt oavsiktliga felaktigheter.

När detta skrives har vi bara såvitt startat upp tävlandet i Baltiska Hallen där det tävlas i förutom Biljard också i Bowling, Floorball, Para-Ishockey och Rullstols-Basket. Tvärs över gatan, i den så kallade Kombihallen, är det Fotboll som spelas och de övriga idrotterna är Boccia, Bordtennis, Goalball, Simulator-Golf, Tennis och Volt Hockey. Ja, det är nog inte bara du som undrar vad det är som döljer sig bakom några av dessa begrepp. Innan mitt rapporterande från årets Malmö Open är förbi och pennan svalnar till det nästa gång, är det min förhoppning att ni ska veta mycket mer om allt detta. – och lite till.

Kom gärna till Baltiska hallen och följ tävlingarna. Om du inte har möjlighet att följa tävlingen på plats i Malmö kan du titta på biljard.tv Länk till annan webbplats.

Resultat i Cuescore:
Malmö Open 8-ball challenge Länk till annan webbplats.
European Wheelchair Masters Länk till annan webbplats.

/Jörgen Sandman

Baltiska hallen