Bild prispallen

Malmö Open dag 3

”Alla goda ting är tre” heter det ju och här har vi ett litet sammandrag av det som tilldrog sig under den tredje dagen av vår avdelning av Malmö Open.

En liten tillbakablick berättar att om att den första dagens spel blev genomfört på Royal Biljard, där det spelades i form av dubbelcup i både 8-Ball och 9-Ball och fram till final på vinnarsidan i båda disciplinerna. Eftersom erfarenheten berättar att 9-Ball är ett snabbare spel än det 8-Ball är, hade det sedan varit naturligt att spela 8-Ball på fredagen och 9-Ball på lördagen, vilket också har varit tradition, men denna gång blev det bestämt att göra tvärtom.

Bakgrund för beslutet var det faktum att vi hade besök av Huidji See från Predator, och önskemålet var att låta Huidji agera prisutdelare i det som också absolut betraktas som biljardens huvudturnering i Malmö Open – ”European 9-Ball Masters”. Dessvärre gick det inte helt som tänkt. Med längre distans i semifinaler och final blev vi tvungna att spara medaljceremonin till på lördagen.

De av er som har följt med lite på min rapportering från Malmö Open vet naturligtvis att det till slut blev svensk seger i 9-Ball genom Henrik Larsson som, hör och häpna, aldrig tidigare har vunnit denna turnering trots fem tidigare försök. Nu skall det dock sägas att Henrik och i allra högsta grad är den som arrangerar allt runt vårt deltagande i Malmö Open och att den kombinationen inte är särskilt enkel att bemästra, det kan också jag stryka under på.

Bild prisutdelning

Medaljörer European 9-Ball Masters

Hur gick det då i ”Malmo Open 8-Ball Challenge”? När vi kommer in i turneringen på lördag morgon är vi alltså redan framme vid final på vinnarsidan. Om den första matchen är helt skandinavisk med å ena sidan Kim Ronny Nygård (NOR) och Henrik Larsson (SWE) å den andra, så är i stället den andra matchen till och med interkontinental genom Wei Te Cheng (TPE) och Tony Southern (GBR).

Båda matcherna spelas inte bara till samma distans, de slutar också med samma resultat. Kim Ronny fick se sig slagen av Henrik med siffrorna 3-5 och samma öde drabbar Wei Te som får stryk av Tony med 3-5. Som lite kuriosa i sammanhanget passar jag på tillfället att nämna att Tony Southern faktiskt inte bara är en mycket habil biljardspelare, han är också president i ”British Pool Federation”.

Med Henrik och Tony vidare till varsin semifinal, återstod det bara att finna ut vilka respektive motståndare de skulle få att tampas emot. Kim Ronny ställdes nu mot Jouni Tähti medan Wei Te måste ta sig an irländaren Fred Dinsmore. Jouni hade inga större problem med att skaka av sig Kim Ronny, som dessvärre, trots dubbla chanser att ta sig till semifinal, tvingas se hur också den andra chansen rinner ut mellan fingrarna – slutresultatet skrevs till 4-1.

I den andra förlorarfinalen råder det inget tvivel om vem av de båda kombattanterna som är att se som favorit. Fred, med alla sina meriter i bagaget är den solklara favoriten och därför är det ju extra intressant när Wei Te som matchens ”underdog” inte bara tar kommandot utan också avslutar matchen på ett mycket övertygande sätt och vinner välförtjänt med 4-1.

Eftersom Wei Te förlorade mot Tony i finalen på förlorarsidan och därefter kvalificerade sig för semi, blir det inte nödvändigt ett genomföra någon lottning inför semifinalerna. Wei Te får enligt reglerna inte igen möta Tony och måste därför ta sig an Henrik, vilket förstås också betyder att den andra matchen blir den mellan Tony och Jouni. Den stora frågan är förstås om Henke ska klara att ta sig till final ännu en gång? Jovisst fixar han det och ganska övertygande också. Helt ohotad och med 5-1 i slutresultat tar sig Henke vidare.

Nästan lika enkelt tar sig också Jouni vidare, som besegrar Tony med 5-2 och därmed var det klart för en ”giganternas kamp” – en sexfaldig världsmästare ställdes mot en femfaldig sådan. Detta återspeglar också inledningen av matchen, som kom i gång en hel timme före den planerade tiden – vem hade trott detta? Till skillnad från i 9-Ball tävlingen så är det inte aktuellt att höja distansen också i 8-Ball – först till fem vunna vinner.

Bild finalspel

De två kombattanterna följdes åt fram till 3-3 innan det som inte får hända sker. Henke rensar bort boll efter boll och har till slut bara den 8:an kvar, men kommer lite för kort i sitt försök att få bästa möjliga position. Snooker! Efter lite funderande försöker han sig på en kick via kortvall, träffar också 8:an som emellertid alls inte som tänkt går i hörnhålet på andra sidan bordet. Efter att ha träffat långvall i närheten av mitthål blir den liggande kvar på bordet.

Jouni tackar och tar emot och har inga som helst problem med att rensa bordet fram till ledning med 4-3. Därpå har han egen sprängning, gör boll och avslutar till Henkes fasa matchen med ett ”break and run-out”. Avslutar gör också jag med att berätta att de sedvanliga medaljerna och pokalerna blev utdelade av Svenska Biljardförbundets ordförande Andy Nettleton, med förbundets vice ordförande, Sven Junghagen, som konferencier. Vid sidan av de ädla metallerna fördelas också lite premiepengar och både ettan och tvåan i respektive disciplin får i tillägg varsin kö som sponsrades av Predator.

Till slut återstår bara att tacka Tom Eksell och hans team för arbetet med de två biljardbord som det spelades på, liksom också domarteamet, som bestod av Sven Junghagen, Lukas Andersson och Almin Salkic. Ett speciellt tack till Clas Carlbom som ställde sitt Royal till förfogande under torsdagen, till Interpool som svarade för den avslutande middagen och – förstås – till Huidji See och hans Predator som sponsrade inte fyra utan hela fem av sina fantastiska köer till årets evenemang.

Vem som fick den femte kön? Den tillfaller Clas Carlbom som tack för att han vi alltid kan räkna med hans support när det gäller att göra en insats för biljard på ett eller annat sätt.

RESULTAT, MALMO OPEN 8-BALL CHALLENGE

Final på vinnarsida