Bild från Special Olympics

Foto: Special Olympics

Besök på Special Olympics Games

Fredag-lördag hade SBF förmånen att tillsammans med några andra speciellt inbjudna specialidrottsförbund få delta i Parasport Sveriges besöksprogram under Special Olympics Games i Östersund. Besöket är en del i vårt arbete med att utveckla biljarden för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Special Olympics Sverige är en del av den globala organisationen Special Olympics, som grundades i USA 1968 och idag finns i över 170 länder med över 5 miljoner aktiva och partners. Var fjärde år hålls Special Olympics World Games och World Winter Games. Nästa World Winter Games äger rum i mars 2025 i Turin. Spelen i Östersund 1-3 mars var den officiella uttagningstävlingen till Turin för längdskidåkning, alpin skidåkning samt innebandy. Läs mer om Special Olympics Sverige Länk till annan webbplats.

Bild från seminarium

Besöksprogrammet inleddes på fredagen med en presentation av Special Olympics, som är en del av Parasport Sveriges organisation. Deltagarna under helgen var en blandning av representanter från idrottsförbund, destinationsbolag, sponsorer, forskare från Mittuniversitetet samt Östersunds kommun. Den gemensamma faktorn var att alla på något sätt är engagerade i att vilja utveckla och förbättra tillvaron för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Efter lunch hos landshövdingen fortsatte fredagen med ett seminarium om forskning om och för målgruppen, föredrag av Special Olympics ambassadör Mike Malmer samt gruppdiskussioner. Därefter var det dags för utomhusaktiviteter nere i Badhusparken. Här fanns prova på-aktiviteter av olika slag och Friskis & Svettis ledde familjejympa från scenen, som avslutades med en liten promenad och medaljutdelning till alla deltagare. Därefter var det dags för invigning, en fartfylld show med livemusik, tal, maskotar, eldshow och inte minst – den olympiska elden, som tändes av två deltagare i spelen. Det var otroligt kul att se så många deltagare på plats som entusiastiskt dansade, hoppade och klappade händer trots att temperaturen närmade sig nollan.

Bild från invigningen

Den olympiska elden tänds av två av deltagarna. Självklart var även storsjöodjuret Birger på plats.

SBFs representanter

SBF representerades av Jörgen Sandman och Sofia Asp. Med på bilden är även tidigare förbundsordförande Eva Viding Bussell som numer arbetar som projektledare för Svenska Bouleförbundets parasatsning.

Från skidstadion

Lördagen startade med studiebesök på Östersunds skidstadion och Östersunds sporthall för att heja på deltagarna i längdskidor och innebandy. Besöksprogrammet avslutades sedan med en gemensam summering innan det var dags för lunch på egen hand. På eftermiddagen hölls sedan en workshop specifikt för de närvarande specialidrottsförbunden (biljard, boule, gymnastik, innebandy och orientering) med fokus på det konkreta arbetet med att nå och aktivera personer med intellektuell funktionsnedsättning i respektive idrott under ledning av representanter från Parasport Sverige. Praktiska råd och tips om kartläggning och aktiviteter varvades med diskussion och erfarenhetsbyte inom gruppen.

Det var en mycket välorganiserad och lärorik helg som gav inspiration till vårt fortsatta arbete för att utveckla parabiljarden. Det är otroligt härligt att få se den glädje och gemenskap som präglar dessa evenemang, där det är minst lika viktigt att ha kul tillsammans som att göra en bra prestation.

Stort tack till Parasport Sverige för ett fint arrangemang, och till alla som deltog och bidrog till givande diskussioner!

Besöksprogrammet

Nöjda deltagare på Besöksprogrammet. Foto: Special Olympics Sverige