Morgan ny Föreningsutvecklare

Vi hälsar Morgan Högren välkommen som föreningsutvecklare hos oss. Morgan började sin tjänst i måndags.

SBF arbetar i enlighet med den strategi som antogs av förbundsstämman 2020 och de tvååriga verksamhetsinriktningar som fastställs vid förbundsstämman. I enlighet med dessa söker vi projektstöd från RF samt fokuserar vårt arbete med de verksamhetsstöd som vi får. Det är med hjälp av dessa riktade medel som vi nu har möjlighet att anställa en föreningsutvecklare och valet föll på Morgan.

Morgans primära ansvarsområden är att arbeta med Barn- och ungdomsverksamheten, Biljard 65+, utbildningsfrågor samt föreningsutveckling. Han kommer även att arbeta en del med kommunikation.

Här får ni lär känna Morgan lite bättre.

Bild på Morgan

Vem är du och vad har du gjort tidigare?
Jag heter Morgan, är 26 år och uppvuxen på Ingarö, ca tre mil öster om centrala Stockholm. Numera bor jag tillsammans med min partner Olivia på Södermalm, knappt sju minuter ifrån min hemmaplan, Snookerhallen.

Sedan gymnasietiden tog slut har jag jobbat inom skolan, främst som resurspedagog och elevassistent men även som undervisande lärare. Under förra året arbetade jag som koordinator hos AIK Fotboll Dam och flickakademi.

Berätta lite om din idrottsbakgrund
Ideellt har jag varit verksam inom fotbollen som ledare i tio år, från bredd till elitförberedande, men har nu beslutat mig sedan 2022 att lägga taktiktavlan på hyllan. Jag har varit ideellt aktiv i styrelser, sektionsledning, kommittéer och utskott. Både inom fotboll och biljard. I biljarden har jag varit aktiv på både förenings- och förbundsnivå. Jag har till exempel varit med i snookerkommittén och i utbildningsutskottet.

Idag är jag "bara" ordförande i Stockholm Snooker- och Billiardsklubb, vice ordförande i dartklubben jag kastar för, samtidigt som jag försöker göra några stötar för att aktivt börja spela snooker igen.

Du ska bland annat arbeta med områdena Barn och ungdom och Biljard 65+ samt finnas som ett stöd för våra föreningar i olika frågor. Vad är du laddad för i din nya tjänst?
Jag ser fram emot att få vara med att få upp antalet föreningar som bedriver verksamhet för barn- och ungdomar så att vi når målet på minst 15 föreningar som söker LOK-stöd, men även att finnas som en form av bollplank (boll-"vall", kanske, hehe) till våra ideella krafter i föreningarna. Det ska bli kul att möta föreningarna och stötta dem utifrån deras behov och befintliga verksamheter men även de som kanske inte har kommit igång ännu.

Inom Biljard 65+ ser jag att det finns en enorm kapacietet och hoppas på att få ännu fler föreningar att hänga på. Det ska bli kul att få vara med och fortsätta utveckla verksamheten, vad en kan göra för olika typer av aktiviteter. Inte bara 65+ Touren och den typen av aktiviteter, utan även sociala konstellationer där man träffas regelbundet och spelar pool, snooker eller carambole tillsammans innan kaffet är färdigbryggt.

Avslutningsvis så har biljardsporten varit en stor del av mig väldigt länge, varpå en dröm som föddes hos mig för bra många år sedan nu blir sann när jag får äran att pyssla med mitt intresse på heltid.

-----

Morgan kommer att göra en del föreningsbesök samt delta på aktiviteter inom Biljard 65+ och barn - och ungdom. Bland de första besöken blir förmodligen en tävling i 65+ Touren.

Ni når Morgan på morgan.hogren@biljardforbundet.se

Publicerad: 2024-03-08