Snookertävlingarna äntligen igång igen

Nationellt

Efter ett antal inställda och uppskjutna tävlingar och ett allmänt hackigt tävlingsprogram de senaste två åren rullar det på som vanligt i snookerhallarna igen.

Och först ut efter uppehållet blev en ny arrangör! Härligt att snookern sprider sig i landet.

Växjö bjöd in till tävling i mitten av februari. Ett 20-tal entusiaster med Massoud Nazari i spetsen har satsat hårt med tre snookerbord och två poolbord i Växjö.

Men det var idel gäster som var med när det blev semifinaler. Andy Nettleton från SSBK slog Nils Ritenius Manjer i finalen.

Fjorton dagar senare var det dags för tävling på Snookerhallen i Stockholm. Och om det handlade om en ny arrangör i Växjö så handlade det mycket om nya eller nygamla namn i resultatlistan här. Till semifinalerna tog sig Naeem Ullah Khan, Morgan Högren, Mats Eriksson och George To. Tre av dessa är vi ju inte vana vid att se så högt i resultatlistorna de senaste åren. Morgan satsar på snooker igen och tog segern mot George i finalen!

Några rankingtävlingar återstår i vår, innan det är dags för SM i de olika klasserna. SM är klubbat till helgen den 14/15 maj för U21 och seniorer. Öppna SM avslutar säsongen och är lagt under Kristi Himmelsfärdshelgen.

Pandemin har ju verkligen ställt till det, och en liten antydan att alla snookerspelare inte riktigt har kommit tillbaka som förut har man sett i startlistorna. Programmet ligger ute på snooker.nu, och vi hoppas komma tillbaka till samma uppslutning som innan eländet.

Internationellt

Ja, vi trodde ju det. Att de internationella tävlingarna var igång igen. Tre svenska spelare var uttagna till EM-spel i Lublin i Polen i början av april. Och två man skulle gå coachingkurs i samband med detta. Men den 8:e mars kom besked att tävlingarna är inställda på grund av kriget i Ukraina och allt som detta för med sig. Beklagligt för alla dem som laddat för spel, men ändå ett minimalt problem jämfört med det som sker i Lublins närområde.

Seniorer och Damer ska enligt plan genomföra sitt EM i Albanien i början av juni, och EBSA kämpar nu för att lägga till övriga klasser där också.

Publicerad: 2022-03-15

Senast uppdaterad: 2022-12-14