Året som gått

2022 var på många sätt ett mycket bra år för svensk snooker, utan Covid-restriktioner tog tävlandet fart ordentligt och vi hann spela 11(!) rankingtävlingar + 3 SM klasser, jämför detta med 2021 då vi förvisso hade SM i alla 4 grenar, men endast 3 rankingtävlingar utöver det. Svensk juniormästare blev Nils Manjer (Malmö Carambole & Snooker Klubb), seniormästare blev Andy Nettleton (SSBK) och Svensk Mästare i öppna klassen 2022 blev som alla vet, Kevin Zarekani (Black ball Pool Club). 1a på två-års rankingen är Jim Johansson, medan ett-års rankingen toppas av Andy Nettleton.

På den internationella arenan har vi haft svensk representation på EM i Albanien, NM på Island samt VM i Turkiet. Främsta framgångarna var Suleman Kukka Salams tredje plats på NM samt Kevin Zarekanis 5:e plats i Senior VM!. Extra roligt har varit att flera spelare haft möjlighet att debutera i svenska landslaget, där ibland Naeem Ullah Khan, Mehdi Nouri, Adam Jonsson & Shivan Mohammed Ali som alla var med på Nordiska Mästerskapen. Även George To gjorde premiär i landslaget när han hoppade in i laget på EM, även om huvudsyftet med hans resa var att utbilda sig till EBSA certifierad snookercoach vilket han nu kan titulera sig efter en 4-dagars intensivkurs under ingen mindre är PJ Nolan.

Förutom svenskt deltagande på den internationella arenan var nog årets höjdpunkt enligt många att Sverige och Snookerhallen stod som värd för den internationella Q-Tour tävlingen arrangerad av internationella förbundet WPBSA där flera ex-proffs och många unga talanger var med. Att Sverige valdes har vi mycket Andy Nettleton och hans goda internationella kontakter att tacka för. Vi ska vara stolta över att snookersverige har ett så gott rykte! Arrangemanget blev så pass stort att Aftonbladet efter påstötningar från Kim Hartman tog ut ett helsidesuppslag för det.

Utanför tävlingsarenan har även ledningen för svensk snooker lagts om, Andy Nettleton tog som känt klivet upp och blev ordförande för hela Svenska Biljardförbundet. Suleman Kukka Salam tog över som ordförande för snookerkommittén som även den genomgick några förändringar. Vi vill tacka Morgan Högren, Johan Hansson, Jonas Falander, Dimitry Belevich & Micael Sundqvist för sitt engagemang i SK. Nya medlemmar i SK sedan några månader tillbaka är Naeem Ullah Khan, Stefan Norman och Bairaq Al-Urfy. SK består utöver dessa tre personer av Mikael Wendeberg, Kim Hartman, Ann-Sofie Löfgren.

Publicerad: 2023-01-03

Senast uppdaterad: 2023-01-03