Jim Johansson Svensk Mästare i snooker 2023!

Jim gratuleras av förbundsordförande Andy Nettleton

58 deltagare från alla olika hörn i landet skulle över långhelgen göra upp på Snookerhallens gröna bord i Stockholm. Efter fyra långa dagar stod Jim Johansson med pokal i handen och medalj runt halsen, svensk mästare 2023.

Sveriges 24 högst rankade slapp det långa kvalet på torsdagen, där 34 spelare skulle kämpa om endast åtta platser till huvudturneringen. Tävlingsledningen hälsade alla välkomna och de första matcherna rullade igång. Inte ett enda frame hade spelats klart innan det plötsligt blev kolsvart i lokalen. SM 2023 började med ett strömavbrott som påverkade nästan 30.000 personer och hela västra Södermalm. Spelet fick brytas under nästan två timmar innan det kunde återupptas närmare 14-tiden.

Vid det laget hade det beslutats att två grupper av åtta skulle bege sig till Sollentuna för fortsatt spel. På två olika orter kämpade spelarna vidare sent in på torsdagskvällen. Tillslut hade åtta kvalificerat sig till fredagens fortsättning.

Ett trevligt inslag i turneringen var för övrigt att finska krittillverkaren TAOM hade sponsrat SM, så att varje spelare fick en krita med sig hem.

I första omgången var det till största del inga större överraskningar, men som alltid finns det en och annan skräll värd att nämna. Örebrosonen Adam Jansson manövrerade sig listigt till en 3-1 seger mot rutinerade George To, medans Växjös Snookerpionjär Massoud Nazari fick många att höja på ögonbrynen efter att ha besegrat Mats Eriksson med 3-2 i tight batalj. Tvillingbrodern Johan Eriksson fick se sig besegrad av regerande mästaren Kevin Zarekani, 1-3. Förbundsordförande Andy Nettleton och Bairaq Al-Urfy verkade tycka det var väldigt kul att spela, för lång tid tog det innan den förstnämnda kunde vinna med 3-2. När sista boll var gjord i den matchen hade redan matcherna på förlorarsidan börjat.

Mats klarade sig kvar efter en klar seger 3-0, medan mångsidiga kösportaren, som nog tävlat i flest grenar och tävlingar i år, Magnus Åleby fick tacka för sig tillsammans med George, som båda föll med 1-3 mot sin respektive motståndare. På vinnarsidan skulle vi få fram de första åtta spelarna till lördagens enkelcup. Kevin Zarekani, Andy Nettleton, Suleman Kukka-Salam tog sig alla komfortabelt vidare med 3-0 segrar. En annan 3-0 seger hittar vi, i vad som sedan skulle bli finalparet, i matchen Henrik Svedstedt - Jim Johansson. Shivan Mohammedali tog sig till sista 16 med en 3-1 seger över Arpat Pulat. De tre resterande matcherna skulle samtliga avgöras i avgörande frame, där Naeem Ullah-Kaan, Chi Voong och Morgan Högren hade tillräckligt bra spel för att slippa ytterligare en match och boka in sig i slutspelsträdet efter att ha slagit, i respektive ordning, Amir Muhammadi, Adam Jansson och Massoud Nazari.

Den sistnämnda tog sig som sista man vidare till lördagen efter 3-1 mot Andrej Nasibov. Men innan dess hade Max Nettleton, Mats Eriksson, Jim Johansson och Sirajuddin Hassan tre-nollat sig vidare till morgondagen och åkt hem för en god natts sömn. Arpat Pulat, Bairaq Al-Urfy, och Johan Eriksson gjorde dom sällskap efter sina respektive 3-1 segrar.

Och så var vi framme vid lördagens åtta matcher. Nu var det endast 16 kvar av de 58 spelarna, och innan dagens slut skulle endast fyra återstå. Vi börjar uppifrån i trädet. Växjös Massoud hade imponerat hittills i turneringen, och till en början trodde många att det var dags för ytterligare en stark seger mot en rutinerad spelare, men Henrik var snäppet vassare och tog sig vidare. Henrik - Massoud, 4-2.

Åttondelarnas längsta match innehöll mycket känslor och spänning. Naeem ledde komfortabelt med 3-0, innan Max bjöd upp till dans för att tvinga fram ett avgörande frame. 3-3, och med endast några få poängs skillnad med färgerna kvar, kunde Naeem tillslut ta sig vidare till kvartsfinal. Naeem - Max, 4-3.

På bord 1 såg man Bairaq rulla i boll efter boll med ett tidigt break på 79 för att vinna första framet. Chi fick i andra framet chanser att själv göra poäng och kunde gå till en 2-1 ledning. Bairaq lyckades någorlunda hitta tillbaka till inledningens fina spel, och kunde med tre raka vinster skriva in sig bland de åtta kvartsfinalisterna. Bairaq - Chi, 4-2.

Regerande mästaren Kevin ställdes mot Arpat på Snookerhallens ena centrecourt. Kevin såg ut att vara intresserad av att försvara sin titel, och kunde som första herre skriva sitt namn i trädets kvartsfinaler. Kevin - Arpat, 4-1.

På trädets nedre halva inleder vi med omgångens första av två matcher som gick till skiljeframe. Kanske var Andy slutkörd efter fredagens långa match eller sena avslutning, eller fanns det kanske för mycket ordförande-saker i huvudet? Med åtta poängs marginal i det sjunde framet kunde Siraj äntligen slappna av en smula. Siraj - Andy, 4-3.

1-0 stod det på tavlan till Shivans favör innan Jim, som tagit den långa vägen hit, vaknade och började stöta på sitt mjuka, avslappnande vis. “Klonk” lät det det med jämna mellanrum från bord 3 längt in i lokalen, tills dess att Jim passerade mållinjen. Jim - Shivan, 4-1.

I Mästerskapets 47:e match var det, precis som ifjol, dags för Morgan och Mats att mötas. Då vann Mats, men i år fick Mats det inte riktigt att stämma. Medans började Morgan känna doften av revansch. Och revansch fick han. Morgan - Mats, 4-2.

Sist ut i fältet har vi den andra matchen där samtliga sju frames skulle spelas. Johan fortsatte spela bra precis som han gjort under hela turneringen, och tvingade Suleman till ett avgörande frame. En jämn tillställning kunde tillslut falla ut i Sulemans favör, vilket gjorde att vi nu fått fram åtta kvartsfinalister. Suleman - Johan, 4-3.

Vi fortsätter där vi slutade med en repris på en av förra årets kvartsfinaler, där Suleman och Morgan återigen ställdes mot varandra. En defensivt välspelad match, där båda lyckades hålla varandra borta från att göra några högre breaks. De båda gjorde det svårt för varandra, men svårast fick Suleman det. Revansch nummer två från förra årets Mästerskap tog Morgan vidare till sin första SM-semi. Morgan - Suleman, 4-1.

Jim behöll sin form från slutet av sin föregående match, och kunde gå till ledning 3-0 innan Siraj med en serie på 47 kunde presentera sig i matchen. Men Jim gjorde det Jim gör, och snodde frame 4 för att göra processen kort. Jim - Siraj, 4-0.

Bairaq fick inte den start han hade hoppats på mot Kevin, som snabbt ledde med 2-0. Men Bairaq kan kämpa och visade det genom att ta två raka frames. Med rutin i ryggen lyckades den tolvfaldiga mästaren Kevin utmanövrera Bairaq, och därmed ta sig till semifinal. Kevin - Bairaq, 4-2.

Nästan en timme efter de tre andra kvartarna startat, öppnades det första framet mellan Henrik och Naeem. Naeem som nyligen kommit segrande ur en sex timmar lång batalj, såg Henrik plocka de två inledande framen. Naeem lyckades plocka fram fint spel och tog två av de tre efterföljande framesen. Naeem var så nära att tvinga fram ett sjunde avgörande, men Henrik fick sista ordet och därmed en plats i semifinalen. Henrik - Naeem, 4-2.

Innan söndagens spel drog igång stod pokaler, medaljer och plaketter vackert arrangerade på ett av borden. Tävlingens fyra bästa spelare tillsammans med de två domarna Johan och Magnus poserade framför kameran innan det var dags att starta matcherna.

I den första var det jämnt spel, där Henrik och Kevin turades om att vinna frame, innan Henrik tillslut kunde besegra den regerande mästaren med och ta sig till final.

I finalen väntade Jim, som skickat hem Morgan efter en komfortabel insats. Jim - Morgan, 5-2.

Vad vi inte visste var att Henrik kämpat med axelsmärtor under semifinalen, och det visade sig kosta honom dyrt. Vid ställningen 1-1 gav axeln helt enkelt upp, varpå Henrik meddelade Jim och domare Michael Bingmert att han inte kunde fortsätta. Ett snöpligt slut på ett fyra dagar långt mästerskap, men vi gratulerar Henrik till en välförtjänt silvermedalj och önskar honom och hans axel ett snabbt tillfrisknande.

Och därav var 2023 års Svenska Mästerskap i Snooker avgjort, och högts upp på pallen stod Jim Johansson. Grattis Jim!

Publicerad: 2023-05-31

Senast uppdaterad: 2023-05-31