Biljard 65+
Bild bollar

Nu drar 65+ Touren igång

Nu i februari drar 65+ Touren igång på tre orter. Det finns fortfarande möjlighet för fler orter/regioner att delta.

65+ Touren är en tävling som vänder sig till spelare som är fyllda 65 år eller som fyller 65 år under säsongen. Touren spelas i en enklare variant av 8-ball som vi kallar för 8-ball light. 8-ball light spelas med färre bollar och enklare regler. Vi spelar till distans tre och varje spelare får ett handikapp från -4 till +2 för att skapa så jämna matcher som möjligt.

Vi arrangerade 65+ Touren för första gången under förra året och nu är den tillbaka med ett justerat upplägg.

Upplägg 2024

65+ Touren spelas på ett antal orter/regioner runt om i Sverige. Just nu är tre spelorter/regioner klara. Ytterligare orter kan tillkomma.
Varje spelort/region arrangerar fyra stycken tävlingar, 2 på våren och 2 på hösten.
Varje spelort/region har en egen regional ranking för de spelare som deltar på spelortens tävlingar och en slutsegrare på respektive ort utses efter de fyra tävlingarna. Därutöver finns en gemensam Sverigeranking där poängen från de olika regionerna samlas och där det efter att samtliga tävlingar har spelats kommer att utses en Sverigevinnare av 65+ Touren 2024.

Respektive spelort/region beslutar över hur respektive tävlingsomgång arrangeras. Den kan arrangeras på en dag eller över flera dagar beroende på ortens och spelarnas förutsättningar.

De fyra tävlingarna behöver inte spelas i samma hall utan ett antal föreningar i en region kan gå ihop och t ex stå som arrangör för varsin tävling.

Här finns Tävlingsbestämmelserna för 65+ Touren 2024 >>> Pdf, 113.6 kB.
Här finns Spelreglerna för 65+ Touren >>> Pdf, 149.8 kB.

Klara orter/regioner:
Göteborg – Kville BC. Tävling nummer ett Göteborg i Cuescore >>> Länk till annan webbplats.
Skåne. Tävling nummer ett arrangeras av Wäster BC hos Paradis Biljard i Lund. Tävling nummer ett Skåne i Cuescore >>> Länk till annan webbplats.
Sundsvall. Tävling nummer ett arrangeras av Strandparkens BK. Tävling nummer ett Sundsvall i Cuescore >>> Länk till annan webbplats.

Fler orter/regioner kan tillkomma. Är din förening intresserad av att arrangera? Ta kontakt med Sofia på sofia.asp@biljardforbundet.se

Anmälan till tävling

Anmälan till tävling sker via Cuescore, se länkar ovan. För att delta i tävlingen krävs medlemskap i en av Svenska Biljardförbundets medlemsföreningar. Medlemskapet innebär att du har en tävlingslicens.

65+ Touren är öppen för alla spelare som är fyllda 65 år eller som fyller 65 år under säsongen. Tanken med tävlingen är att det ska vara enkelt att vara med. Du som nyligen har börjat spela biljard eller som aldrig tävlat tidigare är varmt välkommen att delta. Vi hjälper varandra med regler och tips. Varje spelare får ett handikapp från -4 till +2 för att skapa så jämna matcher som möjligt.

Via länkarna ovan hittar du kontaktuppgifter till ansvarig person på respektive ort. De kan hjälpa dig om du inte vet hur du anmäler dig via Cuescore eller om du har andra frågor.

Är du intresserad av att vara med men bor långt ifrån någon av dessa orter ta då kontakt med oss och berätta var i Sverige du bor så undersöker vi om det finns möjlighet att arrangera på fler orter.

Publicerad: 2024-02-07

Senast uppdaterad: 2024-02-07