Biljard 65+
Bild spela biljard

Det här är biljard

En av biljardens stora fördelar är att du kan börja spela när som helst i livet och hela tiden fortsätta att utvecklas. Inom biljarden kan alla delta och du kan alltid spela på en nivå som passar just dig. Det är enkelt att komma igång. Alla använder samma utrustning när de spelar och allting finns på biljardhallen.

Biljard kan spelas från både stående och sittande läge, vilket gör den tillgänglig för nästan alla. Biljard handlar inte om att spela snabbt eller skjuta hårt. Du använder istället små rörelser och mycket taktik för att få bollarna att röra sig dit du vill. Utöver skicklighet, koncentration, tålamod och övning så är biljarden också en mycket social sport. Det är inte ovanligt att flera generationer spelar tillsammans.

Det finns många olika sätt att spela biljard på. Det finns stora och små bord, bord med eller utan hål, bollar i olika storlekar och massor av olika spel.

I Sverige är det vanligast med spelen carambole, pool och snooker. Mer information om de olika grenarna finns här.

Det är aldrig försent att börja spela biljard. Här kan du se en film med några 65 plussare som berättar hur de började med biljard.

Biljardbord finns på många ställen, t ex på träffpunkter, aktivitetshus, fritidsgårdar, i kyrkans samlingslokaler, hos bostadsrättsföreningar samt givetvis hos våra biljardföreningar och hos kommersiella aktörer. En karta över våra föreningar hittar du här.

Fler och fler av våra medlemsföreningar bedriver riktad verksamhet för pensionärer. Det handlar ofta om en grupp som ses på dagtid spelar biljard och fikar tillsammans. Även om föreningen inte har riktad verksamhet för pensionärer går det alltid att ta kontakt med våra medlemsföreningar och kolla vad de har för verksamhet. Mycket av den verksamhet som anordnas bedrivs i blandade grupper. Vid samma tränings- eller tävlingstillfälle kan det finnas ungdomar, elitspelare, vuxna motionärer, rullstolsburna och veteraner.

I menyn till vänster har vi samlat information som kan vara bra att veta när du ska spela och utveckla ditt spel. Om du har några frågor är du välkommen att höra av dig till kansliet på info@biljardforbundet.se

Publicerad: 2022-11-30

Senast uppdaterad: 2024-02-23