Nytt EM-guld till Henrik Larsson

EM i pool spelades den 1-11 juni i Tampere, Finland. Den svenska truppen kom hem med fem medaljer och många fina prestationer i bagaget.

Vilket EM det blev! Henrik Larsson visade återigen vilken fantastisk spelare han är och tog hem tre medaljer, en i varje valör. Han väntade till mästerskapets sista dag med att plocka hem den ädlaste valören genom att i 9-ball slå Jouni Tähti, Finland i semifinalen och Dinsmore, Irland i finalen.

Henke Larsson började sitt EM med två raka vinster och hade med det säkrat en medalj och semifinalplats i 10-ball. Väl i semin väntade ärkerivalen Jouni Tähti från Finland. Dessa två spelare har mötts otaliga gånger i medaljmatcher genom åren och som så många gånger tidigare så skulle vi få en hill-hill match. Tyvärr var det Tähtis tur att gå vinnande ur slaget denna gång men en fin bronspeng för Henke som start på hans EM.

I 8-ball mötte Henke guldmedaljören från 10-bollen, slovenska Matej Brajkovic i semifinalen. Henke tog vara på sina chanser och gav inte riktigt Matej chansen. Vinst med 5-2. I finalen väntade Jouni Tähti som denna gången var den bästa spelaren och vann med 5-2, vilket gav ett silver till Henke.

Henrik Larsson

Henrik Larsson, foto: EPBF

I herrklassen i 8-ball spelade Ragnar Grönsten hem en bronsmedalj! I åttondelsfinalen stod mästaren från 10-bollen, Ronald Regli för motståndet. Det blev en riktig thriller där Ragnar till slut vann med 8-7. I kvartsfinalen väntade comebackande tysken Lars Kuckherm. En talang som runt 2010 vann ett antal Junior EM medaljer. Kvartsfinalen blev en match som bjöd på bra spel men även också med många missar från båda håll. Ragnar vann med 8-5 och vi hade en säkrad svensk herrmedalj!

Semifinalen blev dock en tyngre historia där polacken Sniegocki snabbt gick ifrån med fantastiskt spel och vann med 8-2 men ett fantastiskt och välförtjänt brons till Ragnar!

Ragnar

Ragnar Grönsten, foto: EPBF

Sist på mästerskapsprogrammet låg som sagt 9-ball och här spelade Helena Nyberg Benjamin hem ett brons i damklassen. Efter förlust i W1 krigade sig Helena vidare genom förlorarsidan. Vinst i första matchen med 7-3. Helena spelade fantastiskt med vinster mot finländskan Soininen med 7-2 i L3, 7-2 mot Schweiziskan Volery i LQ och 7-3 i åttondelen mot tjeckiskan Hubrtova. I kvartsfinalen väntade italienskan Moscetti. Spelarna följdes åt till 4-4, därefter gjorde Helena ett ryck och vann med 7-4 och ännu en svensk medalj säkrad! I semifinalen tog det stopp mot duktiga slovenskan Ana Gradisnik.

Helena

Helena Nyberg Benjamin, foto: EPBF

Svenska medaljer:
Henrik Larsson
Guld 9-ball
Silver 8-ball
Brons 10-ball

Ragnar Grönsten
Brons 8-ball

Helena Nyberg Benjamin
Brons 9-ball

Stort grattis!

Helena fick även ta emot domarnas utmärkelse till den mest sportsliga spelaren!

Läs Christian Sparrenlöv Fischers krönika från EM. Här hittar ni allt om matcherna och de svenska spelarnas prestationer.

Publicerad: 2023-06-14

Senast uppdaterad: 2023-07-17