Ungdomssatsning hos BK Paradis

Varje onsdag under juni till mitten av augusti har BK Paradis haft Öppet hus med gratis spel för barn och ungdomar. Vi har pratat med Rikard Ljung om klubbens juniorsatsning.

Bild boll

Rikard Ljung, ordförande i BK Paradis, och ungdomstränare är den som ligger bakom satsningen. Tillsammans med Petra Henningsson och Zammy Kristensson har de varit på plats varje onsdag och tagit emot nyfikna utövare.
”Utan stödet från hallägaren Ratcha hade det heller aldrig gått. Han har ställt upp och öppnat hallen före dess normala öppettider. Det har varit en teaminsats”, säger Rikard.

Rikard har varit ungdomstränare i några år och brinner för att sprida biljarden till fler unga. Han startade med att anordna öppet hus där unga fick prova att spela carambole på Paradis Biljard. Efter det ansvarade han för ungdomsträningarna hos Staffanstorps Biljardclub i några år och sedan årsskiftet är han tillbaka hos BK Paradis.

Rikard tog kontakt med Lunds kommun i våras och presenterade sin idé om gratis biljard under sommarlovet. En idé som kommunen nappade på och gav föreningen bidrag. Utöver speltid har bidraget även räckt till dricka och frukt att bjuda på samt till att trycka upp flygblad. Tränarna har ställt upp helt ideellt.

Bild på flygblad

Flygbladet som BK Paradis tog fram

Satsningen har varit mycket lyckad

Hur många som har kommit vid varje tillfälle har varierat stort under sommaren. Vid det första tillfället kom det trettio nya ungdomar för att prova på. Vid tillfälle nummer två kom det inga. Utslaget över hela sommaren har det kommit ungefär 5-10 nya varje gång. Det har dock aldrig varit tomt i hallen i och med att de ungdomar som deltar i klubbens ordinarie juniorträningar på söndagar har varit på plats.

”Mina ungdomar älskar biljarden så de missar sällan ett tillfälle att spela”, säger Rikard.

Rikard som ledare och person och den miljö som han skapat i gruppen är förmodligen en stor del i att ungdomarna fastnat för biljarden. I sin träningsgrupp har han skapat en miljö där ungdomarna kan släppa allt det som kan vara jobbigt runt omkring och bara få vara sig själva och ha kul. I gruppen har de tre regler:
1. Alla ska ha kul
2. Alla ska känna sig välkomna
3. Vi trycker inte ner oss själva eller någon annan

Bild på Rikard och hans juniorgäng

Rikard tillsammans med några av sina spelare under USM 2022

Tips till andra föreningar

Rikard har i flera år varit ensam i att hålla i juniorträningarna men har nu fått förstärkning så att de är tre ledare. Det är hans flickvän som är nyutexaminerad socionom och Zammy som var en Rikards första elever. Zammy är nu 19 år och har tagit steget upp till att bli assisterande tränare. ”Om ni har lite äldre ungdomar i er förening tycker jag absolut att ni ska fråga om de vill hjälpa till”, säger Rikard. Han tipsar vidare om att se bredare än bara de som finns i klubben idag. ”Du behöver inte vara bra på biljard för att vara en del av ledargänget. Vi har olika roller och kompletterar varandra. Petra finns till exempel där som ett stöd för ungdomarna.”

När det kommer till att marknadsföra sina aktiviteter/sin barn- och ungdomsverksamhet kommer här en lista på några av de saker som Rikard har gjort:

• Lunds kommun har en sida som heter lovilund. Under skolloven har de en dagskalender där barn och föräldrar kan gå in och se vad det finns för aktiviteter för barn som är gratis. De har även en liten kalender i lokaltidningen.
  • Satte upp affischer på t ex skolor och fritidsgårdar.
  • Satte upp affischer och pratade med personalen på comung som är ett kommunalt projekt där vuxna hjälper ungdomar att söka utbildningar och jobb. Det är en träffpunkt för unga.
  • Gick till kommunhuset och pratade med personer på kultur och fritid och en som satt i receptionen. Lämnade flygblad som de spred inom kommunen.
  • Gick även till receptionen på psykiatrin. Berättade att vi skulle ha gratis öppet hus varje onsdag för barn och ungdomar. Tänkte att många ensamstående föräldrar som är sjukpensionärer eller liknade mår dåligt när loven kommer och de inte har råd eller ork att göra saker med sina barn. Personalen i receptionen tyckte att det var en så bra idé att de gjorde kopior av flygbladet och satte upp på alla avdelningar inom psykiatrin.
  • La upp på min Facebook
  • Pratade med alla jag träffade om det

Kul att ungdomsverksamheten växer

Rikard har varit delaktig i SBFs arbete med de nya ungdomstävlingarna och tycker att det är kul att det börjar hända saker. ”Jag har brunnit för ungdomsverksamhet länge och att det nu finns möjlighet för de juniorer som finns runt om i Sverige att få träffas flera gånger per år är verkligen toppen. Att vi börjar skapa mer verksamhet och att det finns ungdomstävlingar tror jag kommer att göra stor skillnad så att vi lockar ännu fler att börja spela biljard.”

Ungdomar från Paradis har hittills i år varit med på de två nya nationella ungdomstävlingarna i Norrtälje och Sundsvall, Ungdoms-SM samt på det läger som arrangerades av Umeå BK. Att som liten förening med relativt nyligen uppstartad juniorverksamhet ha möjlighet att hålla nere kostnaderna för spelarna och åka iväg är inte alltid så lätt. Men det finns stöd att få. BK Paradis har t ex fått projektstöd från RF SISU för uppstart av verksamhet, får bidrag från kommunen samt har ansökt om de stöd som finns för ungdomsverksamhet hos SBF.

Ett avslutande tips från Rikard till föreningar/ledare som vill komma igång med verksamhet: ”Ge det en chans och ge inte upp om det går trögt i början. När det väl kommer igång så är det väl värt allt förarbete”.

Vill din förening anordna rekryteringsaktiviteter i höst? – Sök projektstöd IF senast den 15 september
Föreningar som vill locka fler barn- och ungdomar till sin förening kan ansöka om Projektstöd IF. Den sista sökomgången för i år stänger den 15 september. Ansökan görs via Idrottsmedel i IdrottOnline. Läs mer här

Publicerad: 2023-09-01

Senast uppdaterad: 2023-09-13