25 februari

Dags att söka LOK-stöd

Nu är dags att skicka in er LOK-stödsansökan för höstens aktiviteter. Sista ansökan den 25 februari men ju tidigare ni skickar in desto tidigare får ni era medel.

Ni kan söka LOK för alla tillfällen när minst tre deltagare 7-25 år varit med samtidigt. Det behöver inte vara en aktivitet specifikt för juniorer. Det går bra att söka för aktiviteter med blandade grupper av medlemmar.

För föreningsaktiviteter genomförda 1 juli-31 december är det nu dags att ansöka om LOK-stöd. Ansökan ska vara inne senast den 25 februari. Ju tidigare ni skickar in desto tidigare får ni medel utbetalade.

Ansökan görs via IdrottOnline. Inloggning till IdrottOnline sker via login.idrottonline.se
Här finns information om hur ni lägger in era aktiviteter och skickar in ansökan >>>

Vad är LOK?

Syftet med LOK-stödet är att ge föreningar förutsättningar att möjliggöra, bedriva och utveckla idrottsverksamhet för barn och ungdomar, samt för vuxna med funktionsnedsättning.

LOK-stödet är ett verksamhetsstöd till föreningen och kan sökas av alla föreningar som har aktiviteter för sina medlemmar 7-25 år (för personer med funktionsnedsättning finns ingen övre åldersgräns). LOK-stödet öppnar också många andra dörrar för föreningen. Genom att söka LOK syns ni i statistiken för barn- och ungdomsverksamhet och det blir därmed lättare att få andra stöd.

Grundkrav:
• Minst 3 deltagare 7-25 år (för personer med funktionsnedsättning finns ingen övre åldersgräns) och 1 ledare
• Minst 45 minuter
• Ansökan görs digitalt via IdrottOnline
• Bg/pg registrerat i föreningens namn

Det är två ansökningsperioder per år. Den som är aktuell nu gäller aktiviteter genomförda 1 juli-31 december. Det går bra att registrera alla aktiviteter i efterhand. Sista ansökan är den 25 februari.

Exempel på aktiviteter ni kan söka för:
• Veckotävlingar för era medlemmar
• Medlemsträningar. Har ni t ex medlemstid i hallen på söndagar kan ni söka för detta.
• Juniorträningar
• Medlemmar som kommer till hallen valfri tid och spelar (nytt, läs nedan)
• Nationella tävlingar (både de ni arrangerar själva och de ni åker till). Ni söker för era medlemmar som har deltagit. Arrangörsföreningen kan alltså inte söka för alla som har deltagit på tävlingen utan respektive förening söker för sina medlemmar.

Deltagare i blandade åldrar

Ni kan söka för aktiviteter med deltagare i blandade åldrar och det behöver inte vara fasta grupper med samma deltagare vid alla tillfällen. Har ni juniorträningar eller juniortävlingar ska ni givetvis söka för dessa aktiviteter men ni kan även söka för aktiviteter där ungdomar och vuxna spelar tillsammans. Ni kan antingen registrera alla som är med på aktiviteten oavsett ålder och får på så sätt statistik på alla som deltar på era aktiviteter, eller så registrerar ni bara de medlemmar som är 7-25 år. Registrerar ni alla så är det bara medlemmar i rätt ålder som rapporteras när ni skickar in till LOK.

Hur ni gör

Här hittar ni steg-för-steg hur ni lägger in aktiviteter, registrerar närvaro och skickar in er ansökan

Nyhet - Flexibla aktivitetsformer

En nyhet för den här perioden är att regelverket öppnar upp för mer spontanidrott. Kravet på en gemensam samling och avslutning har tagits bort. Ändringen innebär inte undantag från övriga villkor. Det ska fortsatt vara en föreningsaktivitet för föreningens medlemmar.

Det behöver vara en ledare från föreningen på plats men deltagare kan vara de som dyker upp spontant och spelar. Har ni t ex hallen öppen på eftermiddagar med en ledare på plats och det dyker upp sju medlemmar 7-25 år som spelar i minst 45 minuter kan ni rapportera detta. De behöver inte komma samtidigt eller gemensamt. Det kan exempelvis vara fyra som spelar vid ett bord, två vid ett annat och en som tränar själv vid ett bord. Ni kan söka för upp till 20 deltagare per ledare.

Det som kan redovisas som en aktivitet är den tid (om minst 45 minuter) där det varit minst 3 deltagare samtidigt. Det är därmed endast de deltagare som var närvarande under just denna tid som ska räknas in i aktiviteten. Läs mer här Länk till annan webbplats.

Bild spontanaktivitet

Hjälp och stöd

På den här sidan har vi samlat information om LOK-stödet.

Frågor om digital närvaroregistrering besvaras av LOK-stödsgruppen via telefon 08-699 61 50 (knappval 3) eller mejl lok@rfsisu.se

Ni kan som förening även vända er till er lokala RF-SISU konsulent för frågor kring detta och mycket annat. RF SISU distrikten anordnar informationsträffar kring hur ni gör för att söka LOK-stöd.

Ni kan även kontakta oss på info@biljardforbundet.se så hjälper vi er.

>>Information om LOK-stöd Länk till annan webbplats.
>>Manual för ansökan Länk till annan webbplats.
>>Hjälpsida med checklista och instruktionsfilmer Länk till annan webbplats.

Publicerad: 2024-01-11

Senast uppdaterad: 2024-01-11