Gå till innehåll
Svenska Biljardförbundet
Svenska Biljardförbundet

Så här gör ni

Ansökan görs digitalt via IdrottOnline. Vi har tagit fram en manual Pdf, 1.3 MB. som steg för steg beskriver hur ni gör. Det finns även instruktionsfilmer Länk till annan webbplats.framtagna av RF. Nedan finns en länk till en film under nästa alla steg. Samtliga steg finns mer utförligt förklarade i manualen.


Steg 1: Tilldela roller

Den/de som ska administrera er ansökan/ska sköta närvarorapporteringen behöver vara inlagd med rätt roll i IdrottOnline. Den som är Huvudadministratör eller Klubbadministratör kan tilldela roller. Läs i manualen hur ni gör.
Följande roller är aktuella för att administrera LOK-stöd:

  • Skapa aktiviteter och Registrera närvaro: LOK-ledare, ordförande, kassör eller LOK-stödsansvarig.
  • Skicka in ansökan: Ordförande, kassör eller LOK-stödsansvarig.
  • Skapa grupper: Huvudadministratör eller Klubbadministratör
  • Administrera grupper (samtliga): Huvudadministratören eller Klubbadministratören
  • Administrera grupper (egen grupp): Gruppadministratör
  • Lägga in medlemmar i medlemsregistret samt tilldela roller: Huvudadministratör eller Klubbadministratör
  • I mobilappen LOK-ansökan: Du behöver vara inlagd som Gruppadministratör för att kunna ändra och lägga till uppgifter om nya medlemmar i appen samt ha rollen LOK-ledare för att kunna registrera och skapa LOK-stödsaktiviteter.

>>>Film Redigera medlem Länk till annan webbplats.

Steg 2: Se till att medlemmarna är inlagda i ert medlemsregister i IdrottOnline.

Läs här eller titta på
>>>Film lägg in medlemmar Länk till annan webbplats.

Steg 3: Skapa en eller flera grupper

Ni kan hoppa över det här steget och gå direkt till Skapa kalender om ni vill. Skapar ni en grupp med medlemmar som brukar vara med på aktiviteten slipper ni dock lägga till medlemmarna en och en. Ni väljer då en hel grupp att lägga till istället.

Läs i manualen hur ni gör.

Steg 3: Skapa kalender

Under fliken Aktiviteter skapar ni en kalender.
>>>Film skapa Kalender Länk till annan webbplats.


Steg 4: Lägg in aktiviteter i kalendern

OBS! Plats är inte markerat som obligatoriskt men ska läggas in för att aktiviteten ska kunna registreras för LOK-stöd.

Exempel:

  • Ni har veckotävlingar på måndagar som startade den 1 augusti och håller på till den 5 december. Då lägger ni in den första tävlingen den 1 augusti och väljer Upprepning till och med den 5 december. Vips, så har alla höstens tävlingar blivit inlagda i kalendern.
  • Samma sak om ni har medlemsträningar varje vecka. Lägg in den första träningen och välj att lägga in den som upprepad aktivitet fram till det slutdatum ni har. Därmed behöver ni inte lägga in varje tillfälle separat i kalendern.
  • För nationella tävlingar (S3CT, SPT, Snookertouren, Ungdomstouren) lägger ni in de datum som är aktuella (de tävlingar som era medlemmar deltar på och där ni har haft 3 st i rätt ålder).

>>>Film Lägg in aktiviteter och personer Länk till annan webbplats.
  

Steg 5: Lägg till de personer som deltar på aktiviteten

Exempel:

  • På era veckotävlingar vet ni t ex att 15 medlemmar brukar vara med relativt ofta. Ni kan då välja att lägga in alla dessa oavsett ålder. Då finns dessa personer inlagda på aktiviteten och ni kan registrera närvaro direkt i appen på plats i hallen. Vid de tillfällen det varit 3 medlemmar 7-25 år med får ni en tumme upp och den aktiviteten går sedan att skicka in när perioden är slut. För de tillfällen när ni inte haft tillräckligt många deltagare i rätt ålder så sparas det endast som statistik ni själva kan använda er av.
  • Det är smidigast att lägga in deltagare på aktiviteterna enligt ovan så behöver ni inte göra det varje gång. Dyker det upp någon medlem på aktiviteten som inte är med på listan går det bra att lägga till den personen (listan är alltså inte låst för att lägga till fler medlemmar löpande).

Film för hur ni gör se ovan samt i manualen.

OBS! Glöm inte att markera vem/vilka som är ledare för aktiviteten. De som är ikryssade som ledare kan närvaroregistrera i appen.


Steg 6: Registrera närvaro

Registrera närvaro kan göras på två sätt: via webben/IdrottOnline eller via Appen.
Det smidigaste är att löpande registrera närvaron på era aktiviteter men det går bra att samla ihop flera tillfällen och registrera närvaro i efterhand.

Med appen är det enkelt att närvaroregistrera direkt på plats i hallen. Vill ni inte använda appen loggar ni in i IdrottOnline och rapporterar närvaro när det passar er.

Det går bra att lägga till nya personer som dyker upp vid ett tillfälle och som ni inte tidigare lagt in på aktiviteten.

>>>Film Närvaroregistrera i IdrottOnline Länk till annan webbplats.


Steg 7: Skicka in ansökan - när perioden är slut

När terminen är slut loggar ordförande, kassör eller LOK-stödsansvarig firmatecknare in i IdrottOnline och skickar in föreningens ansökan. All närvaro finns då registrerad om man använt sig av appen eller löpande har registrerat närvaron i IdrottOnline. Innan ni skickar in ansökan kontrollerar ni om det finns aktiviteter kvar som inte är registrerade men som ska med i ansökan.

Skicka in ansökan kan endast göras via IdrottOnline, ej i appen.

Aktiviteter genomförda 1 juli – 31 december ska vara inskickade senast 25 februari.
Aktiviteter genomförda 1 januari – 30 juni ska vara inskickade senast 25 augusti.
>>>Film Skicka in ansökan Länk till annan webbplats.



Behöver ni hjälp?

Ta kontakt med er idrottskonsulent hos ert RF SISU distrikt Länk till annan webbplats.. De kan hjälpa er att komma igång. RF SISU distrikten anordnar även utbildningar inför att ansökningsperioderna närmar sig sitt slut.

Läs mer om LOK-stödet på RFs hemsida Länk till annan webbplats.. Här hittar ni även kontaktuppgifter till LOK-stödsgruppen. De har telefontid måndag-fredag.


Publicerad: 2022-12-02

Senast uppdaterad: 2024-08-27

Författare: Svenska Biljardförbundet

Besöksadress
Skansbrogatan 7

Postadress
Box 11016
100 61 Stockholm

Kontakta oss
info@biljardforbundet.se

Leveransadress
Östgötagatan 98 D
116 64 Stockholm