Svenska Pooltouren (SPT)

bild pool

Svenska Pooltouren är poolbiljardens nationella tävlingsserie. Serien spelas per kalenderår och innebär att man för varje spelad tävling tilldelas ett visst antal rankingpoäng. Spelarens samlade rankingpoäng anger dennes plats på den nationella rankingen.

Varje säsong avslutas med Svenska Mästerskapen (SM). Kvalificering till SM sker via deltagande på touren även om villkoren skiljer sig något åt för de olika grenarna.

Här ges en kort översikt över de viktigaste förutsättningarna för att delta i SPT. För fullständiga regler hänvisar vi till de nationella reglerna för poolbiljard Länk till annan webbplats..
För frågor och funderingar ber vi er att ni vänder er till Poolkommittén, pk@biljardforbundet.se.

Berättigad till start:

SPT-tävlingarna är öppna för alla som är medlemmar i en till Svenska Biljardförbundet ansluten biljardförening samt innehar giltig tävlingslicens.

Det är tillåtet att spela i klasserna ovanför sin ranking, dvs. en spelare rankad i Klass 2 kan även delta i tävlingar för Klass 1 och Elit, men inte Klass 3.

Tävlingar i Elitklassen är av klassen ”Open” vilket innebär att spelare som ej är svensk medborgare och ej bosatt i Sverige äger rätt att delta, under förutsättning att de uppfyller §5.4 i de grengemensamma tävlingsbestämmelserna.

Det är föreningens samt spelarens eget ansvar att se till att spelare som representerar föreningen i tävling är anmäld i den/de klasser som motsvarar spelarens nivå eller högre. Det är dessutom spelarens ansvar att se till att vara registrerad hos den förening som spelaren vill representera.

FargoRate:

Med start höstsäsongen 2021 används systemet FargoRate för att avgöra vilken klass en spelare kan ställa upp i.

Ratinggränser för deltagande
Elit: Öppen tävling, alla får delta
Klass 1: Ej högre fargorating än 650 enligt senast publicerade listan
Klass 2: Ej högre fargorating än 550 enligt senast publicerade listan
Klass 3: Ej högre fargorating än 450 enligt senast publicerade listan

SPT-ranking:

Rankingsystemet är ett roterande system vilket innebär att det är en rättvis ranking året om. När en tävling spelas ersätter den motsvarande tävling föregående år i systemet. Du som spelare räknar dina sex högsta poäng tagna i de tävlingar som är inkluderade i den senaste uppdateringen av rankinglistan.

Vid lika antal poäng avgörs placering i följande ordning:
1. Bästa högsta poäng
2. Bästa lägsta poäng
3. Poängsnitt

Poängsnitt räknas utifrån totalt antal intjänade poäng de senaste 8 omgångarna delat med antalet spelade tävlingar. Om det fortfarande inte kan särskiljas delar spelarna placeringen.

Publicerad: 2022-08-11

Senast uppdaterad: 2022-12-14