En helt ny tour för dig som är 65+

Under våren lanseras den helt nya 65+ Touren. En tour för biljardspelande pensionärer.

Bild bollar

Touren består av ett antal kvaltävlingar runt om i Sverige och ett slutspel. Kvaltävlingarna arrangeras lokalt på orter där äldre har visat intresse av att delta. I dagsläget har vi några orter/föreningar som har visat intresse. Är ni intresserade av att vara med? Hör av er.

Upplägg

65+ Touren spelas i pool. I disciplinen Light-Ball som är en enklare variant av 8-ball.
Tävlingen är tänkt att vara enkel att arrangera med korta distanser och ett handikappsystem som gör att alla har chans att vinna matcher.

Touren är primärt till för de spelare som inte har spelat så länge/börjat spela på senare år.

I slutet av året arrangeras ett finalspel där en totalvinnare för 65+ Touren utses. Hur många från respektive kvalort som kvalificerar sig till finalspelet återkommer vi med när vi vet hur många kvalorter det blir.

Touren startas när vi har tre orter för kvalspel klara.
Startavgiften är 150 kronor per deltagare och tävlingstillfälle.

Föreningstillhörighet

För att få starta i 65+ Touren behöver du vara medlem i en förening ansluten till Svenska Biljardförbundet.
Är ni en pensionärsförening som spelar biljard kan ni ansöka om medlemskap i förbundet. Årsavgiften för pensionärsföreningar är 300 kr per år. Info om hur ni ansluter er förening till förbundet hittar ni här >>>

Intresserad av att vara med?

Är du 65+ och tycker att det här låter intressant? Hör av dig till oss om var i Sverige du befinner dig så ser vi om en kvaltävling kan arrangeras i närheten av dig.

Är ni ett gäng pensionärer som brukar spela tillsammans och skulle vilja arrangera kvalspel? Hör av er.

Kontakta Mats Frösemomats.frosemo@biljardforbundet.se

Vi kommer löpande att lägga upp mer information på förbundets sida för Biljard 65+
Tävlingsbestämmelser 65+ Touren >>> Pdf, 125.6 kB.
Spelregler Lightball >>> Pdf, 145 kB.

Mats Frösemo / Projektledare för Biljard 65+

Om satsningen
Syftet med satsningen är att få fler pensionärer att börja spela biljard inom ramen för en förenings verksamhet. 65+ Touren under 2023 spelas i pool men det är möjligt att liknande upplägg kommer att arrangeras i de andra grenarna (carambole och snooker) framöver. SBF driver det här som ett pilotprojekt under 2023 med projektmedel från Riksidrottsförbundet.

Publicerad: 2023-02-02

Senast uppdaterad: 2023-02-03