USM pool

Bild från USM

Ungdoms-SM i pool spelas i 8-ball och 9-ball.

Under några år var USM en del av Youth 8 ball cup. Sedan år 2021 spelas USM återigen som en egen tävling medan Youth 8 ball cup riktar sig till fritidsgårdar och skolor.

USM 2022

Ungdoms-SM 2022 i 8-ball och 9-ball spelas den 28-29 januari i Sundsvall.

Nytt för detta SM är att det arrangeras i klasserna:
U15: 13-15 år
U18: 16-18 år
Klasserna arrangeras som öppna klasser för både tjejer och killar.
Klassindelning sker utifrån födelseår. Eftersom SM avser år 2022 gäller indelningen för det året. Indelningen blir därmed i den yngre klassen spelare födda år 2007-2009 och i den äldre klassen spelare födda år 2004-2006.

Datum: 28-29 januari
Plats: Sundsvalls Biljardklubb, Trädgårdsgatan 27
Anmälningsavgift: 150 kr/disciplin
Format: Dubbelcup
Klädkod: I enligt med tävlingsbestämmelserna §11.7.1
Överdel: Skjorta eller pikétröja i valfri design och färg förutsatt att den har en krage samt kort eller lång ärm. För damer är även en topp eller blus utan krage tillåtet. Nederdel: Kostymbyxor som är hela och rena ska användas. Byxorna måste täcka hela baksidan med god passform runt midjan. För damer är det också tillåtet med klänning, kjol eller byxkjol, förutsatt att knän eller mer täcks. Skorna kan vara antingen kostymskor (finskor) eller sportskor. Kostymskor kan vara av valfri färg men måste vara av läder eller läderlikt material. Sportskor måste vara svarta och vara av läder eller läderlikt material, samt ha svart sula. Extra kläder, t ex en jumper eller landslagsjacka, får bäras ovanpå speltröjan om det är kallt i tävlingsområdet, dock utan luva.

Anmälan: Senast den 25 januari via Cuescore

Berättigad till start: Spelare 13-15 år respektive 16-18 år som uppfyller kraven i §4.6.3 i de grengemensamma tävlingsbestämmelserna.

För specifika individer kan dispens beviljas för spelare yngre än 13 år. En skriftlig ansökan om dispens ska då inkomma senast den 15 januari. Formulär för dispens hittar du här

Rabatter inom idrottsrörelsen
Via Riksidrottsförbundet finns rabatter på hotell och resor.
Nordic Choice Hotel, boka via den här adressen Länk till annan webbplats.
Scandic Hotels. Boka med kod: D359130168

SJ – Idrottsresan ger 15% rabatt för idrottsföreningar Länk till annan webbplats.

Alla rabatter och erbjudanden hittar ni här Länk till annan webbplats.

Bidrag för resa och boende
Förening kan ansöka om bidrag för resa och boende i samband med USM i Sundsvall. För föreningar som söker LOK-stöd* kan bidrag ges med upp till 75% av kostnaden. För föreningar som inte söker LOK-stöd kan bidrag ges med upp till 50% av kostnaden. Exakt hur stort stödet blir beror på antalet som söker.

Sista ansökningsdag: 12 februari

Ansökan via denna länk Länk till annan webbplats.

*Förening som sökte LOK för VT22 samt föreningar som kan visa att de har eller kommer att söka LOK för HT22.

Kontakta info@biljardforbundet.se vid eventuella frågor

USM 2023

Spelas troligen vecka 44. Mer information kommer inom kort.

Publicerad: 2022-12-08

Senast uppdaterad: 2023-01-23