Roller och behörigheter

För att ha tillgång till de olika delarna i IdrottOnline krävs olika roller eller behörigheter. Det är som nycklar som låser upp olika delar av systemet.

>>För att uppdatera styrelsen läs här

Tilldela Roller och behörigheter

1. Logga in Länk till annan webbplats. på föreningens IdrottOnline-sida.
  2. Klicka på ”Administration” i toppmenyn.
  3. Klicka på ”Personer” i menyn till vänster (för att ha tillgång till administrationsmodulen måste du ha rollen Huvudadministratör eller Klubbadministratör).
  4. Sök fram personen som du vill redigera.
  5. Klicka på personens namn för att komma åt att redigera personen.
  6. Till höger kan du se de roller och behörigheter som personen har blivit tilldelad. För att lägga till eller ta bort en roll eller behörighet klickar du på ”Redigera”.
  7. Klicka på kryssen vid varje alternativ. När du är klar så klickar du på ”Välj” och därefter på ”Spara”.
Bild som visar redigera roller

För att lägga till eller ändra rollerna ordförande, kassör, LOK-stödsansvarig firmatecknare eller Idrottsmedel firmatecknare klickar du på "Föreningsinfo" i menyn till vänster och sedan på "Styrelse och administratörer".
Klicka på pilen för att söka bland personerna i ert medlemsregister och klicka på den person som ska tilldelas rollen.
Klicka på Spara högst upp eller längst ner på sidan.

Bild som visar hur du ändrar administratörer

>>Manual för att Redigera roller och behörigheter Länk till annan webbplats. (extern länk till idrottonline.se).

Uppgifterna som finns i medlemsregistret ska hanteras med försiktighet. Var därför noga med att inte dela användarnamn och lösenord med andra personer. Vill ni att fler medlemmar i er förening ska ha tillgång till medlemsregistret tilldela dessa rollen Klubbadministratör så att de kan komma åt registret med sitt eget inlogg.

Några av de viktigaste rollerna och behörigheterna i IdrottOnline:

Huvudadministratör
Huvudadministratören har tillgång till hela modulen. Det är bara IdrottOnline-supporten som kan lägga till och ta bort en huvudadministratör. Kontakta IdrottOnline-supporten Länk till annan webbplats.

Klubbadministratör
Klubbadministratörsrollen ger tillgång till administrationsmodulen och aktivitetsmodulen. Kan lägga in/ta bort medlemmar, tilldela andra medlemmar roller och behörigheter, ändra kontaktuppgifter till föreningen, lägga upp kalenderar och aktivteter, osv.

Ordförande och kassör
Har tillgång till aktivitetsmodulen. Kan skicka in projektansökningar under fliken Idrottsmedel. Kan skicka in LOK-stödsansökan.

LOK-stödsansvarig firmatecknare
Har tillgång till aktivitetsmodulen och kan skicka in föreningens LOK-stödsansökan.

LOK-ledare
Kan närvaroregistrera i LOK-appen och i LOK-modulen. Har tillgång till aktivitetsmodulen.

Idrottsmedelansvarig firmatecknare
Kan skicka in projektansökningar under fliken Idrottsmedel. Detta kan även ordförande och kassör göra.

Utbildningsansvarig förening
Har tillgång till Utbildningsmodulen och kan lägga in föreningens utbildningar och lärgrupper.

Publicerad: 2022-09-22

Senast uppdaterad: 2024-02-07