Pool spelas på biljardbord med sex hål. Ett bollset innehåller 15 bollar i olika färger och en vit köboll. Det finns många olika spel inom pool, som använder olika regler och olika antal bollar.

Nedan listas de vanligaste spelformerna. Det finns även ett antal lite enklare spelformer. Exempel hittar du här under Spela biljard >>

8-ball

8-ball spelas med en vit köboll och femton färgade bollar. Bollarna är numrerade från 1 till 15.

De helfärgade är numrerade 1-7. De halvfärgade är numrerade 9-15. Den helsvarta bollen är nummer åtta. När du börjar spela har du och motståndaren sju bollar var, hela- eller halvfärgade. Ingen har den svarta åttan.

Spelet går ut på att du ska spela i alla dina bollar och sist åttan. Du måste ha fått i alla dina bollar innan du får spela på åttan. Den som först spelar i åttan vinner ett poäng. Därefter börjar man om från början med alla bollar.

Poolbord

9-ball

9-ball spelas med en vit köboll och nummerbollarna ett till nio. Spelet går ut på att få ner boll nummer nio i hål så fort som möjligt. Lyckas man med det får man ett poäng och spelet börjar om från början.

10-ball

10-ball spelas med en vit köboll och nummerbollarna ett till tio. Spelet går ut på att få ner boll nummer tio i hål så fort som möjligt. Lyckas man med det får man ett poäng och spelet börjar om från början.

14-1

14-1 Kontinuerlig nummerboll, även kallad straight pool, spelas med femton numrerade bollar och en köboll. Varje korrekt annonserad och gjord boll belönas med en poäng och spelaren som först når en förutbestämd poängsumma vinner matchen. 14-1 är kontinuerligt så till vida att när fjorton bollar är gjorda läggs dessa upp igen och spelaren fortsätter.

Tävlingar med mera

Mer information om pool, nyheter, tävlingar, landslag, och så vidare hittar du på Poolens sida.

Publicerad: 2022-12-06

Senast uppdaterad: 2023-09-21