bild

• Sundsvall Open Junior Pool
  • Helsingborg Open Junior Carambole
  • Laxå Open Junior Pool

Med utgångspunkt i RFs Riktlinjer för barn- och ungdomsverksamhet har klassindelningar och spelformer tagits fram för de nationella ungdomstävlingarna. För de yngsta deltagarna är det inte fokus på att tävla mot andra och ingen ranking sker. Här spelas alltid poolspel och till jämt antal set.

Tävlingarna spelas i tre klasser: 7-12 år, 13-15 år och 16-18 år. Klassindelning sker utifrån födelseår. Vid få deltagare kan klasserna slås samman och hcp utifrån åldersgrupp.

Klasser och tävlingsformer pool

Klasserna 7-12 år och 13-15 år spelar 8-ball och 9-ball. Den yngsta klassen spelar med enklare spelformer. Klassen 16-18 år spelar 9-ball och 10-ball. Endast en disciplin per klass spelas vid varje tävling.

Norrtälje: 8-ball light, 8-ball och 10-ball
Sundsvall: 9-ball light och 9-ball
Laxå: 8-ball light, 8-ball och 10-ball

Enklare spelformer för klassen 7-12 år: 8-ball med 9 bollar (8-ball light) och 9-ball med 6 bollar (9-ball light).
I klassen 7-12 år spelas alltid poolspel. I de två andra klasserna är rekommendationen poolspel men dubbelcup kan användas beroende på hur många som anmält sig.

Klasser och tävlingsformer carambole

I år är det premiär för en tävling i carambole på Ungdomstouren. Innan tävlingen har Michael Nilsson en träning/genomgång av carambole. Tävlingen kommer att vara anpassad för nybörjare. Det här är ett tillfälle att få prova på carambole och få lära sig spelet av en världsspelare. Vi återkommer med mer information om klasser och tävlingsformer.

Anmälan och mer information

Mer information hittar ni i menyn under respektive tävling.

Bidrag för resa och boende

För spelare: För varje tävling finns en fast pott avsatt för ersättning för deltagande spelare (resa & boende). Inom ramen för den potten görs en procentuell fördelning till de ansökande föreningarna. Det innebär att föreningen inte är garanterad att få ersättning för hela sitt ansökta belopp.

• Föreningar som har mer än 10 mil enkel resa har möjlighet att ansöka om stöd.
  • Föreningar som söker LOK har möjlighet att få upp till 100% av sina kostnader.
  • Föreningar som inte söker LOK har möjlighet att få upp till 50% av sina kostnader.
  • Ersättning för boende gäller endast de som valt det mat- och boendepaket som erbjuds av arrangören.

Föreningar som ansöker om stöd ska i den mån det är möjligt ha rest tillsammans. Om förening skickar in ansökningar för blandade resor kommer ersättning motsvarande den lägsta kostnaden att betalas ut. Exempel: Förening deltar med två spelare. Båda spelarna bor på samma ort men en reser med tåg och en med bil till tävlingen. Kostnaden för tågbiljetten är 100 kr tur och retur, kostnaden för milersättning är 500 kr. Då får föreningen ersättning motsvarande att båda spelarna skulle ha valt tåget, alltså 200 kr och inte 600 kr.

Generellt ges primärt ersättning för resor med tåg och kollektiva färdmedel framför resa med bil. En bedömning av resekostnaderna kan komma att göras. Biljetter ska bifogas ansökan.

Ansökningsformulär och mer information publiceras under respektive tävling.

Idrottsavtal hos SJ

Föreningen kan skaffa idrottsavtal hos SJ Idrottsresor Länk till annan webbplats.. Det ger 15% rabatt samt att ni har möjlighet att välja faktura till föreningen som betalningsalternativ.
För SJ gäller generellt följande rabatter för resor med barn/ungdomar:
• 15% rabatt på ordinarie biljettpris för barn/ungdom.
• En vuxen med två barn från 85% rabatt på deras biljetter på Snabbtåg och InterCity. Resterande barn får du 15% rabatt för

Publicerad: 2024-02-07

Senast uppdaterad: 2024-03-27