Mottagare

Eva

Eva Viding Bussell

Svenska Biljardförbundets hedersutmärkelse tilldelas de som på något sätt bidragit med något utöver det vanliga till sportens utveckling. Eva Viding Bussell tillträdde som ny ordförande i Svenska Biljardförbundet i en inte helt enkel situation. Under hennes ledarskap har förbundet genomgått en utvecklingsprocess med satsningar på nya områden som i stor utsträckning bidragit till att biljarden idag i allt högre grad konvergerar med de övergripande ambitionerna i den svenska idrottsrörelsen. Eva har under sin period som ordförande drivit utvecklingen och har genom sitt entusiasmerande ledarskap bidragit till att skapa ett klimat i förbundsstyrelsen som varit väldigt motiverande för ledamöterna. Svenska Biljardförbundet skulle inte vara där det är idag utan den enorma insats som Eva gjort och vi tackar henne därför genom att tilldela Eva Viding Bussell Svenska Biljardförbundets Hedersutmärkelse!

2020

Förbundsstyrelsen instiftade år 2020 Svenska Biljardförbundets Hedersutmärkelse och valde att tilldela följande mottagare utmärkelsen. Alla är eller har varit verksamma inom svensk biljardsport under många år och har på olika sätt bidragit till sportens utveckling i en positiv riktning. Ett stort TACK till er alla från hela Biljardsverige, och vi hoppas att er passion och ert engagemang för biljarden aldrig slocknar!

Bo Bäckman

Foto: Stockholms CC

Bo Bäckman, Stockholms CC – Mångårig tävlingsspelare som även varit verksam i förbundsstyrelsen. Väckte liv i anrika klubben Stockholms CC och har förvandlat dess lokaler till en självklar samlingsplats för både carambole och pool.

Bo Peterson

Foto: Stockholms BS

Bo Peterson, Stockholms BS – Veteran inom sporten som engagerat sig både på klubb- och förbundsnivå under många år. Tillsammans med Kurt Roos återuppbyggde han förbundets ekonomi under 2010-talet när konkursen var nära, och lade grunden till den stabila ekonomi vi har idag.

Bo-Göran Grönkvist

Foto: EPBF

Bo-Göran Grönkvist – Lade tillsammans med Jörgen grunden till poolbiljardens europeiska och internationella organisation, och även verksam inom svenska förbundet under lång tid.

Ewa Mataya Laurence

Ewa Mataya Laurence – SM-, EM- och VM-titlar, programledare i amerikansk TV, kommentator på ESPN, författare, ordförande i Womens Pool Billiard Association samt invald i BCA:s Hall of Fame – allt detta ryms på Ewas meritlista.

Johan Hansson

Foto: Tony Barmin

Johan Hansson, Stockholm SBK – En av snooker-Sveriges flitigaste och bästa domare som även utvecklat snooker.nu, tävlingsverktyget som svensk snooker använder.

Jonas Fahlander

Foto: Tony Barmin

Jonas Fahlander, Stockholm SBK – Välkänd kommentator för snooker på Eurosport, juniortränare och coach åt snookerlandslaget.

Jörgen Sandman

Jörgen Sandman (t v) och Gre Leenders. Foto: EPBF

Jörgen Sandman – En av grundarna av både Europa- och världsförbundet i pool, samt verksam som ledare och styrelsemedlem både i Sverige och utomlands under många år.

Kim Hartman

Foto: Wikipedia

Kim Hartman, Kungsholmens BK – Mr Snooker, mannen som tog snookern till Sverige och sedan dess oförtröttligt har arbetat för att föra ut och bredda den till massorna. Välkänd kommentator på Eurosport och mångårigt engagemang inom förbundet.

Kurt Roos

Kurt Roos, Norrtelje BK – Axlade ordföranderollen i SBF under en turbulent period men lyckades skapa stabilitet ur kaos. För närvarande vice ordförande i EPBF.

Lennart Blomdahl

Lennart och Torbjörn Blomdahl

Lennart Blomdahl, BK Borgen – En dominant inom svensk och europeisk carambole under lång tid, både individuellt och tillsammans med sonen Torbjörn.

Lennart Haag

Lennart Haag, BK Stars – Förnämlig carambolespelare i sin egen rätt, med nästan oräkneligt många SM-medaljer, men även grundare av Haag Cues som numera är något av en institution inom svensk biljardsport.

Nils Böhling

Foto: Snooker.se

Nils Böhling – Mångårig tävlingsspelare som startade Snookerhallen i Stockholm 2006 och därmed gav snookern en central samlingspunkt för tävlingsverksamheten.

Tom Eksell

Foto: EPBF

Tom Eksell, Malmö BK – Elitspelare med ett antal svenska och internationella titlar, förbundskapten i pool, biljardutrustningsexpert, EPBF-licensierad domare samt en viktig kugge i vår ungdomsverksamhet.

Torbjörn Blomdahl

Foto: Billiardmagazine Touch

Torbjörn Blomdahl, BK Borgen – Carambolens fixstjärna under ett flertal decennier, med VM-titlar, världscupssegrar, internationella titlar och SM på sin gedigna meritlista.

Bo Sternberg
Mats Norén

Dessutom delades Hedersutmärkelsen ut postumt till Bo Sternberg, tidigare generalsekreterare i förbundet och en drivande kraft inom sporten under många år, samt till Mats Norén, en av svensk caramboles bästa spelare genom tiderna.

Publicerad: 2022-10-05

Senast uppdaterad: 2023-03-29