Bild från tränarutbildningen

Tränarutbildning

Att vara tränare inom idrotten är ett uppdrag som ger dig massor av nya upplevelser. Du blir del i en gemenskap där du får möta en mängd olika människor. Som tränare får du möjlighet att skapa förutsättningar för andra att utvecklas och utmanas inom biljarden samtidigt som du själv utvecklas både i din tränarroll och som människa. Den svenska idrottsrörelsens gemensamma mål är att engagera så många som möjligt, så länge som möjligt i en så bra verksamhet som möjligt. Du som tränare är en viktig del i detta arbete.

SBFs Grundtränarutbildning

Utbildningen vänder sig till alla som är intresserade av att bli tränare inom biljard.

Utbildningen innefattar bland annat följande lektioner:
• Ledarskapsrollen
• Praktisk pedagogik
• Trygga lärandemiljöer
• Värdegrund
• Biljardkultur och miljö
• Möta varje talang
• Du och biljarden (organisationsstruktur)

Utbildningen genomförs helt digitalt i din egen takt på biljardutbildning.se. Den består av 19 lektioner och beräknas ta cirka 5-6 timmar.

För dig som varit tränare i många år:
Du har kanske redan många kunskaper kring att lära ut biljard. Vi rekommenderar dock alla att gå utbildningen. Några nya kunskaper kommer du garanterat att få med dig och du får en certifiering på att du är utbildad biljardtränare.

Anmälan sker via den här länken >>>
Efter att vi mottagit din anmälan tar det några dagar innan du får inloggningsuppgifter till utbildningen.

Information om Steg 1-utbildning

Under 2024 är vår plan att ta fram Tränarutbildning Steg 1 inom respektive gren. En förutsättning för att få gå Steg 1-utbildningen är att du genomfört Grundtränarutbildningen.

Idrottsövergripande tränarutbildningar

SISU

SISU Idrottsutbildarna erbjuder olika utbildningar och föreläsningar som hjälper dig att utvecklas i din ledarroll. Håll koll på vad ditt RF SISU distrikt erbjuder genom att prenumerera på distriktets nyhetsbrev eller följ ditt distrikt i sociala medier. Kontaktuppgifter till distrikten hittar du här Länk till annan webbplats..
sisuidrottsutbildarna.se Länk till annan webbplats. hittar du hela deras utbud. För att hitta utbildningar klickar du på Sök utbildning. Välj ditt distrikt och ämneskategori Ledarskap och träning för att hitta aktuella tränarutbildningar.

Distrikten subventionerar ofta deltagaravgifterna. Ta kontakt med föreningens idrottskonsulent.

Introduktionsutbildning för tränare

Introduktionsutbildning för tränare är en webbaserad utbildning på cirka 2-3 lektionstimmar för dig som ny tränare – oavsett vilken målgrupp du tränar. Utbildningen är tänkt att ge dig en första inblick i vad det innebär att vara tränare inom idrotten, men framförallt inspirera dig till ett spännande och viktigt uppdrag. Utbildningen är gratis. Den är uppbyggd i tre kortare avsnitt med text och filmer, där du går igenom att avsnitt i taget.
Här hittar du den webbaserade Introduktionsutbildningen för tränare. Länk till annan webbplats.

Grundutbildning för tränare

Grundutbildningen är till för alla tränare, oavsett vilken idrott du är engagerad i eller om du tränar barn, ungdomar eller vuxna. Den ger dig en bra grund att utgå ifrån i din fortsatta tränarroll. Utbildningen är det första obligatoriska steget som ger en bra grund att utgå ifrån i det fortsatta tränarskapet. Utbildningen ger dig en bra inblick i viktiga aspekter att tänka på i ditt ledarskap, i vilken roll och sammanhang du befinner dig i samt hur du på ett bra sätt möter och skapar goda träningsmiljöer för dina utövare. Den ger dig också kunskap och viktiga verktyg för att planera och genomföra ett träningspass på ett bra och genomtänkt sätt.
Utbildningens upplägg är egna studier via webb och inläsning, fysiska träffar och en hemuppgift att genomföra i din förening.

Inkluderande ledarskap för att möta idrottare med funktionsnedsättning

RF SISU har tillsammans med Parasport Sverige tagit fram ett utbildningsmaterial i syfte att stödja och vägleda tränare i en idrottsförening som möter idrottare som har en funktionsnedsättning.
Här hittar du materialet Länk till annan webbplats.

Inkluderande ledarskap för att möta idrottare med NPF

RF SISU har tillsammans med Riksförbundet Attention tagit fram ett utbildningsmaterial för tränare kring att möta idrottare med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Webbplatsen innehåller
Vad är NPF?
Arbetssätt för tränare
Här hittar du materialet Länk till annan webbplats.

Publicerad: 2022-10-17

Senast uppdaterad: 2024-01-09