Pilotprojekt 2021

Bild från Kville BC

Nyhet publicerad på hemsidan november 2021:

Kville BC drog i gång verksamhet för äldre

Kville BC var en av de föreningar som hängde på när SBF under 2021 ville driva ett pilotprojekt inom ramen för Idrott för äldre. En satsning som föreningen verkligen tycker har varit lyckad och rolig.

De som deltog på föreningskonferensen för några helger sedan fick höra Mats Frösemo, ordförande i Kville BC, berätta om deras satsning.

Pilotföreningarna och SBFs projektledare har regelbundet under hela projektet träffats digitalt. I början för att diskutera innehållet i projektet och förutsättningarna för äldre att börja spela biljard. Tillsammans diskuterade de också vilka aktiviteter som skulle genomföras inom ramen för projektet. Respektive förening fick själv bestämma vilka aktiviteter de ville genomföra. Löpande under hela projektet har pilotföreningarna tillsammans med SBFs projektledare träffats digitalt för att stämma av läget, planera vad som ska göras härnäst och allmänt peppa varandra.

Kvilles satsning

Kville bedriver sin verksamhet i en kommersiell hall. Efter diskussioner i föreningen och med hallägaren landade Kville i att erbjuda aktiviteter två gånger i veckan. Måndagar och torsdagar kl 12.00. Föreningen hade även kontakt med sin idrottskonsulent Malin hos RF SISU och bollade några idéer kring projektet. Hon föreslog att föreningen skulle marknadsföra aktiviteterna på Facebook. Valet föll på två större grupper, ”Vad händer på Hisingen” och ”Vad händer i Kville”.

Den 19 augusti stod Mats och Hasse, som föreningen utsett till projektledare, nervöst och väntade på hallen. Skulle någon komma?

Jodå, kl 12 dyker Bo upp och vill vara med. Han hade läst om satsningen på Facebook och ville gärna prova på. Vid nästa tillfälle dök det upp några fler och så rullade det på. När de var uppe i 15 deltagare kom de fram till att det nu var möjligt att starta tävling.

Tävling är nu ett stående inslag på torsdagsträffarna och är uppskattat hos deltagarna. Ett medskick från Kville för att göra det roligare och enklare är att tänka till lite kring spelformerna när det är dags för tävling. Hos Kville spelar man 8-ball men med bara nio bollar och ett upplägg som för 9-ball.

Vilka har varit med?

Många av deltagarna har spelat biljard i ganska många år och är duktiga. De är självgående och trivs bra med att bara spela med sin kompis eller att möta lite motstånd i en tävling. Några av deltagarna har spelat betydligt mindre och behöver mer stöd från föreningens ledare för att komma i gång.

Mats berättar om dam på plus 80 år som aldrig tidigare har spelat biljard. Hon såg annonseringen på Facebook och kom dit för att det lät roligt. Efter det har hon varit en regelbunden deltagare. Mats brukar själv lägga en stor del av tiden med bara henne vid ett av biljardborden. Allt för att hon ska trivas och ha kul.

Fortsättning av verksamheten

Kvilles målsättning är att ha grupp äldre spelare som regelbundet träffas. Föreningen har infört ett medlemskap för pensionärer med lägre medlemsavgift eftersom målet med satsningen är att deltagarna också ska bli medlemmar i föreningen. I förlängningen är också förhoppningen att deltagarna ska engagera sig i föreningens verksamhet och t ex ta en plats i styrelsen eller vara funktionärer på tävlingar. Hallägaren har hela tiden varit positivt inställd till projektet och har sänkt priset på dagtid till en summa som deltagarna tycker är rimlig att betala. Aktiviteterna kommer därmed att fortsätta även efter att projektet tagit slut.

Ta chansen – det är roligt

”Det här är nog den roligaste satsningen vi har gjort inom föreningen. Deltagarna är så positiva och det är en skön stämning. Det här borde vi ju egentligen ha gjort för länge sen om man tänker efter. Men att förbundet drog igång den här satsningen gjorde att vi började tänka i de här banorna”, säger Mats.

Om ni funderar kring att starta upp en ny verksamhet eller vända er mot en ny målgrupp, gör det, hälsar Mats. Just i det här fallet var det ett projekt initierat av förbundet och som därmed innebar stöttning av en projektledare samt ett nätverk med de andra föreningarna som ingick i projektet. Men om föreningen på egen hand vill starta upp något är Mats tips att prata med föreningens idrottskonsulent hos distriktet. Ett annat medskick från Mats är att utse en person eller projektledare som ansvarar för satsningen. I det här projektet för Kville utsågs Hans, en pensionär som hade tiden och engagemanget att vara i hallen vid varje tillfälle. Just att alltid ha en person på plats med det specifika uppdraget att möta deltagarna ser Mats som en viktig del.

Mats avslutar med att säga, ”Om förbundet gör några satsningar, häng på. Det är kul och ger föreningen mycket”. Och på frågan om att starta verksamhet för målgruppen äldre är budskapet självklart: ”Gör det!”

Tack Mats och Kville för rapporten om er verksamhet! Vi är så glada över att ni hängde på projektet och att det blev en sådan lyckad satsning.

Tänk utanför boxen

På föreningskonferensen diskuterade vi bland annat hur föreningens verksamhet kan se ut. Det är lätt att låsa fast sig i den verksamhet och lokal som föreningen har idag. Men föreningen kan ju faktiskt bedriva verksamhet på flera ställen. Ni kan ha biljardhallen som er huvudsakliga verksamhetslokal men skulle t ex en gång i veckan kunna anordna aktiviteter på en fritidsgård, på ett aktivitetshus för äldre eller på något annat ställe. På så vis kan ni nå nya målgrupper som kanske inte vill eller kan ta sig till er hall. Ta då istället med verksamheten till dem. De blir medlemmar i föreningen och är deltagare i föreningens aktiviteter med skillnaden att ni befinner er på en annan plats än i biljardhallen.

Publicerad: 2022-10-05

Senast uppdaterad: 2024-02-23