LOK-stöd

Bild instruktion
  • Har ni medlemmar 7-25 år i er förening?
  • Har ni föreningsaktiviteter som dessa medlemmar brukar vara med på? Kan vara t ex träningar eller veckotävlingar.
  • Har tre av medlemmarna 7-25 år varit med på aktiviteter samtidigt?
  • Härligt! Då kan ni söka LOK-stöd

LOK står för Statligt Lokalt Aktivitetsstöd och är avsett att stödja barn- och ungdomsverksamhet samt verksamhet för personer med funktionsnedsättning. Det är ett verksamhetsstöd till föreningen för aktiviteter ni genomför för deltagare 7-25 år (för personer med funktionsnedsättning finns ingen övre åldersgräns). Ni kan söka LOK för alla tävlingar och träningar som ni arrangerar för era medlemmar. Det behöver inte vara en aktivitet specifikt för juniorer, utan det går lika bra att söka för aktiviteter med blandade grupper av medlemmar. Det behöver inte heller vara en uttalad träningsgrupp, utan har ni t ex medlemsträning i hallen på söndagar där det inte är exakt samma deltagare varje vecka går det bra att söka LOK för denna aktivitet också.

Varje år omfattar två ansökningsperioder

• 1/1-30/6 (våren) med ansökningsdatum senast den 25/8
  • 1/7-31/12 (hösten) med ansökningsdatum senast den 25/2

Ansökan

Ansökan görs via föreningens IdrottOnline-sida. Alla aktiviteter ska närvaroregistreras digitalt.

Utbetalning kan endast göras till föreningens eget plus- eller bankgiro. Det kan inte vara ett plus- eller bankgiro till en person, sektion eller kommun. Utbetalningen kan inte heller göras till ett vanligt konto.

Få koll på LOK-stödet

På den här sidan har vi samlat information om hur ni söker LOK, för vilka aktiviteter ni kan söka, varför LOK-stödet är viktigt för föreningen och för biljarden. Klicka på respektive ruta för att läsa mer.

Genom att söka LOK visar ni att ni har verksamhet för barn och ungdomar. Det gör att föreningen kan få mer stöd.

Ni kan söka LOK för träningar, tävlingar och även teoripass.

Det behöver inte vara fasta grupper och det kan vara aktiviteter med deltagare i alla åldrar.

Ansökan görs i IdrottOnline. Här går vi igenom steg för steg hur ni söker.

I appen kan ni smidigt på plats i hallen registrera närvaro.

För biljarden som sport är det mycket viktigt att fler föreningar söker LOK-stöd. LOK är grunden som nästan all statistik utgår från och är en del i bidragsfördelningen.

Hjälp

>>> Manual för ansökan om LOK-stöd Pdf, 1.4 MB.
>>> Hjälpsida med checklistor och instruktionsfilmer Länk till annan webbplats.

Behöver ni hjälp kan ni ta kontakt med er RF SISU konsulent hos distriktet. Han/hon kan hjälpa er att komma igång. Distrikten anordnar också varje termin utbildningskvällar om LOK-stödet.

Kontakt LOK-stödsgruppen, lok@rfsisu.se
08-699 61 50 (knappval 3)

Läs mer om LOK-stödet på rf.se Länk till annan webbplats.

Kommunala bidrag

Det LOK-stöd vi beskriver på den här sidan är det statliga LOK-stödet som ni får via RF. Det finns även kommunalt LOK-stöd/verksamhetsstöd att söka för samma aktiviteter. Kommunerna kan ha lite andra regelverk, såsom att ni bara ansöker en gång om året, annan åldersindelning eller ett minsta antal tillfällen. Kolla med kommunen eller ert RF SISU distrikt. Men ni kan alltså få bidrag från två håll för samma aktiviteter.

Ni behöver skicka in ansökan till båda men kan oftast använda er av samma underlag.

Här kan ni se vilka kommuner som är anslutna Länk till annan webbplats. så att ni kan skicka in en kommunfil från IdrottOnline

Publicerad: 2022-11-30

Senast uppdaterad: 2023-10-24